Overtakelsesmøte i Hordaland legeforening

På en kveld der historiske linjer ble trukket både i det medisinske Bergen og i Hordaland Legeforening, begynte et nytt kapittel i lokallagets historie.

HLF styret 2023-2025
Fra venstre: Therese Sæbøe Strand (sekretær HLF), Katrine Havre (NAMF/NFAM), Anne Laue (Kurskomiteen), Inger Uglenes (årsmøtevalgt), Anna Emken (NMF), Rune Bjørneklett (LVS), Bjørg Merete Hjallen (årsmøtevalgt), Christopher Riley (PSL), Synnøve Natland Lillebø (AF), Glenn A. Opland (LSA), Grethe Fosse (leder HLF)

En solfylt tirsdag ettermiddag i september møttes på- og avtroppende styre i HLF for å gi stafettpinnen videre i foreningen. Leder Grethe Fosse, som forblir ved sin lest, ønsket velkommen i Legenes hus. Det ble navnerunde der alle fortalte hvor tankene fløy, og vi fikk høre om alt fra småbarn og oppussing til skotske jaktmarker og klimakrisen.

Møteplass for yrkesforeninger

Sekretær Therese Sæbøe Strand informerte det nye styret om praktiske anliggender og Legenes hus, før tidligere leder i HLF Gunnar Ramstad trakk opp lengre linjer om arbeidet i organisasjon, som nå har vokst til 3600 medlemmer. Han forklarte hvordan HLF inntil helseforetaksreformen i 2002 hadde en formell rolle som forhandlingsmotpart til Hordaland i legers anliggender, mens dette nå er overtatt av de respektive yrkesforeningene.

– I dag eksisterer HLF som en møteplass for de ulike legegruppene. Lokalforeningen har vært identitetsskapende og et godt forum for samarbeid, sa Ramstad.

Mye av arbeidet til styret foregår på Legenes hus, som har vært i foreningens eie i 30 år, med månedlige møter. Ramstad fortalte om husets nære historie og påpekte at HLF er den eneste foreningen utenom Oslo som har et Legenes hus i dag. Tord Moltumyr, avtroppende økonomiansvarlig og landsmøtevalgt i styret, oppdaterte om regnskap og økonomien til HLF samt driften av Legenes hus.

Forent av frykten i 1831

Etter en grundig innføring i driften av HLF, vandret vi ut i ettermiddagssolen med Jan Knutzon Sommerfeldt-Pettersen som guide i medisinsk byvandring. Det ble besøk ved blant annet Punktum, Kalfarveien 31 og Lepramuseet. Blant mange anekdoter fikk vi lære om fremveksten av plastikkirurgi i Bergen etter andre verdenskrig, leprasykehusene og forskningen i Bergen sin betydning for fremveksten av moderne infeksjonsmedisin og sykehusbygging, og hvordan frykten for en koleraepidemi i Bergen var sterkt medvirkende til at de lokale legene i 1831 organiserte seg i en fagforening. Det var en engasjerende og informativ rusletur forfatteren av Maritim medisinsk historie sett fra Norge (2020) tok oss med på.

Kvelden ble avsluttet på Villani Osteria, der god mat og drikke ble fortært og lagånden smidd ytterligere, på vei mot et nytt og hardtarbeidende styre. Fortsatt var ikke alle verv besatt denne kvelden, og derfor kommer en presentasjon av styrets medlemmer i neste utgave.