Revidert rammeavtale for næringsdrivende fastleger - viktig pressisering

KS og Legeforeningen er nå enige om en revidert rammeavtale som trer i kraft 1. april 2024.


Paragraf


Du kan lese om de viktigste endringene her.

Vi ser av tilbakemeldinger at det som fremgår av KS sin pressemelding, som også er gjengitt i Dagens medisin skaper misforståelser. Det er derfor behov for informasjon om endringene i rammeavtalen om overdragelse av praksis:

Den nye rammeavtalen gir kommunene en mulighet til å komme ut av en evig utlysningsrunde om det ikke er søkere som vil overta praksisen. Legen har da etter oppsigelsestiden er utløpt og ytterligere seks måneder ingen automatisk rett til å få overdratt praksisen sammen med fastlegeavtalen og kompenseres ikke for at kommunen «tar tilbake» fastlegeavtalen. Praksisen kan likevel ikke sies å være verdiløs, da hjemfallsretten gjelder kun selve fastlegeavtalen og ikke praksisen. En forutsetning for hjemfallsretten er at den ledige fastlegeavtalen er korrekt utlyst tre ganger.

Den ledige fastlegeavtalen skal ifølge rammeavtalen som hovedregel fortsatt lokaliseres til eksisterende gruppepraksis, og det må være særlig grunner om en skal fravike dette prinsippet. Internavtalene i gruppepraksiser bør innrettes slik at de sikrer at fratredende får sin rettmessige del. Kommunen eller nye lege må selvfølgelig betale seg inn om ny lege skal jobbe ved det eksisterende legekontoret (med mindre eies og drives av kommunen allerede). Det må også inngås en avtale om fordeling av driftsutgifter. Summene må det selvsagt forhandles om. Det er flere alternativer. Skal legen inn som eier og likeverdig partner i praksisen, eller bare leie seg inn? Kommer partene ikke til enighet, kan kommunen velge å flytte avtalen til annet kontor, men det må være saklige grunner for det. Partene bør så tidlig som mulig ha diskutert de ulike muligheten og i god tid før en evt hjemfallsrett inntrer. For kommunene vil det nok oftest være billigst om en kan fortsette drift fra eksisterende gruppepraksis og det vil også sikre at driften i praksisen kan videreføres. Om kommunene flytter avtalen til f.eks. kommunalt kontor med fastlønn vil de jo som regel få høyere driftskostnader enn om de kan sikrer videre næringsdrift med eller uten lokale ekstra tiltak.

Hvis vi ikke hadde klart å komme til enighet om en løsning til kommunen med rekrutteringsutfordringer, er det svært sannsynlig at sentrale myndigheter ville kommet med en regulering. Gjennom den reviderte avtalen har vi vist at partene i fellesskap kan finne løsninger på krevende problemstillinger.