Helseplattformen – kort om status og Legeforeningens arbeid

Helseplattformen er tatt i bruk som journalsystem på St. Olavs hospital, samt i flere kommuner i Helse Midt-Norge, hvor Trondheim kommune gikk først ut 7. mai 2022. Legeforeningen sentralt har fulgt prosjektet over mange år, og har i lang tid hatt tett dialog med ulike grupper av tillitsvalgte i Helse Midt-Norge. Vi er bekymret over situasjonen, og følger denne tett.

Legeforeningen sentralt er tett koblet på situasjonen på St. Olavs hospital, og har jevnlig kontakt med de lokale tillitsvalgte, som gjør et omfattende og stort arbeid for å ivareta legenes interesser. De tillitsvalgte lokalt har i hovedsak hatt kontakt med ledelsen mv., fordi det er de som er direkte berørt av prosessen og konsekvensene, og som kjenner de lokale forhold.

Vi er svært bekymret for at sykehusløsningen er beheftet med en rekke feil, at de ansatte opplever mangel på tillit til at de finner nødvendig informasjon om pasientene i systemet, og at systemet er mer tidkrevende å bruke enn tidligere løsning. Den 18. april kom rapport fra Statens helsetilsyn etter at Helsetilsynet hadde ført tilsyn med St. Olavs hospital etter innføringen av Helseplattformen. Tilsynsmyndighetene konkluderte med at utfordringer med gjentatte feil, og manglende oversikt på flere områder, truer pasientsikkerheten både ved St. Olavs hospital og ved virksomhetene helseforetaket utveksler informasjon med. Dette oppfatter vi at er i tråd med den virkelighetsoppfatningen som våre medlemmer har og har hatt, og de bekymringene som har blitt kommunisert til ledelsen ved sykehuset. Tilsynsmyndighetene poengterte også at sykehuset bør vurdere avbøtende tiltak. Tilsynet sikter med dette til ekstra ressurser som kan avlaste klinisk og merkantilt personell i den hektiske situasjonen. Legeforeningen poengterer at tiltak raskt bør settes inn, da situasjonen for mange ansatte ved sykehuset oppleves som kritisk. Riksrevisjonen og kommunerevisjonen i Trondheim vedtok den 25. april at det skal føres en kontroll med kommunens og statlige myndigheters arbeid med Helseplattformen.

Legeforeningen har også kontakt med tillitsvalgte ved Helse Møre- og Romsdal og Helse Nord-Trøndelag. På bakgrunn av situasjonen, og i lys av rapporten fra Helsetilsynet, er det mye som tilsier at Helse Midt-Norge på et ekstraordinært styremøte den 16. mai beslutter en utsettelse av innføring ved nye virksomheter. En utsettelse kan bidra til at nødvendige ressurser for feilretting kan beholdes på St Olavs.

Legeforeningen har også hatt dialog med tillitsvalgte i kommunen og har fulgt innføringen der, særlig i Trondheim kommune.

For leger i aktuelle kommuner i regionen er det fremover viktig å ha en tett dialog med egen kommune om Helseplattformen. Kommuner som ikke allerede har implementert Helseplattformen bør oppfordres til å gjøre grundige vurderinger, særlig ut fra erfaringene fra kommuner som har tatt systemet i bruk, før man innfører systemet i egne kommunale helsevirksomheter. Det er sentralt å få kommunen til å forstå at verken pasientene, kommunene eller legene vil være tjent med at man gjør en omstilling for tidlig.

For å realisere gevinstene som Helseplattformen er ment å ha, er man langt på vei avhengig av at man får med et tilstrekkelig antall fastleger. Legeforeningen er kjent med at mange fastleger derfor er bekymret og har spørsmål om deres kommune kan pålegge dem bruk av Helseplattformen. Vi angir derfor nedenfor noen korte utgangspunkter.

For ansatte fastleger er hovedregelen at kommunen – i kraft av arbeidsgivers styringsrett – kan beslutte hvilket journalsystem som skal stilles til disposisjon for deres arbeidstakere.

Overfor næringsdrivende fastleger har kommunene ingen slik styringsrett, og kan ikke forplikte legen til å ta i bruk Helseplattformen. Også næringsdrivende fastleger vil imidlertid kunne berøres av de valg kommunen tar, all den tid kommunen vil kunne beslutte at Helseplattformen skal brukes på legevakt og i andre kommunale oppgaver.

Når det gjelder næringsdrivende fastleger som har inngått en 0-avtale/8.2-avtale med kommunen, vil spørsmålet om journalløsning bero på de konkrete formuleringene i den avtalen som er inngått.

Dersom du har spørsmål om Legeforeningens arbeid knyttet til Helseplattformen, eller for øvrig spørsmål om innføringen, enten i primær- eller spesialisthelsetjenesten, ta gjerne kontakt med Legeforeningens avdeling for jus og arbeidsliv. Vi setter generelt pris på alle innspill i anledning saken. Vi kan også kontaktes for konkrete råd i dialogen med kommunen.

Vi nås på e-post legeforeningen@legeforeningen.no eller telefon 23 10 90 00 på hverdager mellom kl. 09.00-11.30 og 12.00-15.00.