Full seier over KS i Arbeidsretten

Fredag 12. april avsa Arbeidsretten dom i en pensjonstvist mellom KS og Legeforeningen om rett til pensjon for arbeid på legevakt. Dommen gir Legeforeningen medhold, og sikrer full pensjonsopptjening for legevaktarbeid.
Arbeidsretten-pensjon-2024
PENSJONSGIVENDE: – Arbeidsretten har nå bekreftet det som hele tiden har vært Legeforeningens syn, nemlig at både timelønn og beredskapsgodtgjøring er pensjonsgivende, sier Nils Kristian Klev (t.v). Her med advokatene Merete Furesund og Tore Lerheim i advokatfirmaet Littler, som representerte Legeforeningen i saken. Foto: Legeforeningen

– Vi er veldig fornøyde med Arbeidsrettens avgjørelse, sier visepresident og leder i Allmennlegeforeningen Nils Kristian Klev, som var Legeforeningens partsrepresentant i retten.

Tvisten gjaldt om legene hadde rett på pensjonsopptjening for all timelønn og beredskapsgodgjøring for legevakt. Arbeidsretten har konkludert med at legene har rett til full pensjonsopptjening for legevakt.

– I 2015 fikk vi gjennomslag i forhandlingene for at legevaktsarbeid skulle være pensjonsgivende. Det var svært viktig for oss. KS har etter dette tolket enigheten innskrenkende, noe som har fratatt våre medlemmer pensjonsopptjening. Men Arbeidsretten har nå bekreftet det som hele tiden har vært Legeforeningens syn, nemlig at både timelønn og beredskapsgodtgjøring er pensjonsgivende, sier Klev.

Ulik tolkning av tidligere avtale

I 2015 avtalte KS og Legeforeningen at arbeid på legevakt skulle være pensjonsgivende. Enigheten ble tatt inn som en protokolltilførsel i særavtalen, som regulerer særskilte vilkår for leger i kommunene (SFS 2305). Særavtalen regulerer blant annet godtgjøring på legevakt.

De senere årene har det vist seg at KS og Legeforeningen har vært uenige om hvordan protokolltilførselen skal forstås og rådgitt ulikt om hva den innebærer. Legeforeningen mener partene ble enige om at all lønn for arbeid på legevakten skal være pensjonsgivende. KS på sin side har ment at det er flere begrensninger for hva som regnes som pensjonsgivende. Blant annet mente KS at retten til pensjonsopptjening bortfaller der godtgjøringen fastsettes i lokale avtaler, og at det ikke gis pensjonsopptjening for arbeid utover det som normalt regnes som en 100 prosent stilling.

Legeforeningen mener at forståelsen til KS vesentlig begrenser legenes pensjonsrettigheter i strid med det som var intensjonen med enigheten i 2015, og at det var prinsipielt viktig å få en rettslig avklaring av denne uenigheten. Legeforeningen valgte derfor å gå til sak mot KS for å få en avgjørelse fra Arbeidsretten om forståelsen av pensjonsbestemmelsen.

Arbeidsretten har konkludert med at både timelønn og beredskapsgodtgjøring er pensjonsgivende uavhengig av om satsene følger direkte av SFS 2305 eller av lokal avtale. I tillegg er all timelønn for legevaktarbeid pensjonsgivende. Det gjelder selv om legen samlet sett jobber mer enn vanlig arbeidstid for en normal 100 prosent stilling.