Yrkesaktive leger per innbygger

Norge har det fjerde høyeste antallet «practising» leger per innbygger, eller reelt sett kanskje enda høyere. Med "practising" menes leger som er registrert med arbeidsgiver som er definert innenfor helsevesenet. Dermed regnes leger i vitenskapelige stillinger, administrative stillinger og bedriftsleger ikke som "practising" av OECD, eller som "praktiserende" av SSB.
Graf fra OECD rapport

Norge ligger reelt sett helt i verdenstoppen, ettersom tallene for Hellas og Portugal trolig er for høye sett i forhold til OECDs definisjon av "practising doctors" som faktisk arbeider i landet. For Norge er det motsatt dersom vi ønsker å sammenligne "yrkesaktive leger" fordi vi også har endel yrkesaktive leger i de kategoriene som ikke regnes som "practising doctors" av OECD.

Norge ligger altså helt i verdenstoppen mht yrkesaktive leger per innbygger, og dette til tross for at Norge ligger sjuende lavest mht «medical graduates» per innbygger! Forklaringen på dette følger av figurene nedenfor.

Graf fra OECD rapport

Forklaring: Bare Israel ligger høyere enn Norge mht % «foreign trained doctors». I Legeforeningens egne registerdata har denne andelen økt til 46,5 % per april 2024.

Her finner du fordelingen på utdanningsland for yrkesaktive leger i Norge per april 2024, i ett Europakart for norske statsborgere og ett Europakart for utenlandske statsborgere, sammen med opplysinger også for land utenfor Europa, samt endel utfyllende statistikk om yrkesaktive leger i Norge som er utdannet i utlandet og utenlandske statsborgere som er utdannet i Norge.

Graf fra OECD