Legeforeningen på Arendalsuka

Fastlegeordningen, e-helse og todelt helsevesen er blant temaene Legeforeningen diskuterer under årets Arendalsuka.
42209640820_8734f650e7_z
LEGEFORENINGEN DELTAR PÅ ARENDALSUKA FOR FEMTE ÅRET PÅ RAD. Foto: Arendalsuka/Mona Hauglid

Legeforeningen er nok en gang til stede under Arendalsuka for å sette viktige helsepolitiske spørsmål på dagsorden. Norges største samling for politisk aktivitet samler partier, interesseorganisasjoner, næringsliv og akademia, og varer fra mandag 13. august til lørdag 18. august.

Kreftforeningen arrangerer live-innspilling av sin egen helsepolitiske podkast. President Marit Hermansen diskuterer legemidler, todelt helsevesen og hvor norsk helsetjeneste er på vei med blant annet helseminister Bent Høie og helsepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol.

Onsdag 15. august diskuterer visepresident Christer Mjåset framtiden for utviklingen innen e-helse. Hvilke steg må man for å sikre at digitaliseringen faktisk fører til et enklere, tryggere og mer effektivt helsevesen?

Situasjonen i fastlegeordningen er tema når Dagens Medisin arrangerer debatten "Fastlegekrisen – hva nå?". Tom Ole Øren, leder i Allmennlegeforeningen, og Petter Brelin, leder i Norsk forening for allmennmedisin, diskuterer utfordringene med blant annet Senterpartiets Kjersti Toppe og Venstres Carl-Erik Grimstad.

Torsdag kveld arrangerer Legeforeningen Helsevaken 2018. Her er Kjersti Toppe og Høyres Sveinung Stensland invitert til helsepolitisk duell. Duellen og fremtiden for norsk helsepolitikk analyseres av et eget kommentatorpanel bestående av Eva Grinde, fra Dagens Næringsliv, Anne Hafstad, fra Dagens Medisin, og president Marit Hermansen.

I tillegg besøker Legeforeningens delegasjon Aust-Agder Legeforening for sosialt samvær og for å diskutere lokale saker.

Følg med på Twitter og Facebook for oppdatert informasjon om alle arrangementene Legeforeningen deltar på.

Se her for fullstendig program over alle helserelaterte debatter under Arendalsuka.