Konferansen eHelse 2019

8. og 9. mai er det duket for årets eHelse-konferanse – en viktig møteplass for fagfolk innen helse og IT.
Den norske dataforening
Foto: Den norske dataforening

Det er mer enn 7 år siden stortingsmeldingen om «én innbygger – én journal» ble lansert. eHelse 2019 fokuserer på hva vi holder på med mens vi venter, herunder initiativene som er lansert som "ventepølser mens hovedretten tilberedes".

Temaer er bl.a. innføring av klinisk IKT, digitale verktøy innen psykisk helse, kjernejournal, informasjonsutveksling og -sikkerhet, presisjonsmedisin og digitale pasienter. Påstanden om at e-helse skal bli den nye oljen utfordres i innlegget om legene skal pumpe olje eller hjelpe pasienter.

Dag 2 er det to spor; Kunstig intelligens og Nye e-helsetjenester – er det en bakside av medaljen? Dagen avsluttes med plenumssesjon om én innbygger – én journal. Er det verdt å vente? Blir det et luftslott?

På eHelse 2019 vil helsepersonell, teknologer, IT-utviklere, ledere, beslutningstakere og politikere møtes for å dele erfaringer, drøfte ideer, strategier og løsninger for utviklingen av IT i helsetjenesten. Legeforeningen er medarrangør av konferansen, som arrangeres for sjuende gang.

eHelse2019 er godkjent med 15 valgfrie kurspoeng til videre- og etterutdanningen i allmennmedisin, og for alle spesialiteter med 15 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning.

Konferansen finner sted i Vika kino ved Oslo konserthus (Ruseløkkveien 14). For program og påmelding, se eHelse 2019.