Populær veileder i fødselshjelp

I februar 2021 hadde veilederen over 117.000 unike sidevisninger

Alle kapitler i den eksisterende veilederen fra 2014 ble revidert av en forfattergruppe på 2-10 personer per kapittel. Gruppen ble ledet av en kapittelredaktør, utnevnt av redaksjonskomiteen, med spesialkompetanse innen feltet. Det er innhentet ekspertise fra andre fagfelt og profesjoner der dette har vært hensiktsmessig. Det ble laget 11 nye retningslinjer. Retningslinjene er kunnskapsbaserte, men det er brukt en tilpasset og forenklet grade modell da full grading ikke ville vært mulig innenfor de rammer som er tilgjengelig. Alle kapitler ble lagt ut på høring. Høringsinnspillene ble vurdert og ytterligere korreksjoner utført.

Midler fra Fond for kvalitetsforbeding og pasientsikkerhet ble brukt til å dekke et 1.dags kickoff seminar hvor alle kapittelredaktører fikk innføring i kunnskapsbasert retningslinjearbeid samt praktisk info om form, innhold og prosess. Foreningen har også hatt hjelp av en timebetalt administrasjons sekretær. Arbeidet pågikk i 22 måneder og ble ferdigstilt 19/6-2020.

Det ble revidert 54 kapitler og laget 11 nye. Totalt inneholder revidert veileder 65 kapitler. Jobben ble gjort av medlemmer i NGF på frivillig ubetalt basis.

Revidert veileder i fødselshjelp 2020 er tilgjengelig på NGF sine hjemmesider.