Praktisk veileder for alvorlig astma hos voksne

Ved litteraturgjennomgang har arbeidsgruppen fra Norsk forening for lungemedisin utformet en praktisk, nyttig klinisk veileder for definisjon, utredning og behandling av alvorlig astma hos voksne
Kvinne som bruker asthma inhalator

I de senere år har det vært store fremskritt innen astmabehandling med påfølgende behov for økt kunnskap om alvorlig astma og en felles forståelse innen det norske lungemiljøet. Nye behandlingsmuligheter med anti-IL-5 medfører betydelige kostnader, og i tillegg representerer innføring av H-resept nye utfordringer.

NFL etablerte derfor en arbeidsgruppe bestående av erfarne lungeleger med mandat om å utarbeide «Praktisk veileder for alvorlig astma hos voksne». Ved litteraturgjennomgang har arbeidsgruppen utformet en praktisk, nyttig klinisk veileder for definisjon, utredning og behandling av alvorlig astma hos voksne. Veilederen er en ekspert- konsensusrapport, og er ment å gi råd og veiledning for kollegaer som jobber med denne problemstillingen.

Veilederen har vært på organisatorisk høring til aktuelle fagmedisinske organisasjoner i Legeforeningen, Norsk sykepleierforbunds faggruppe for lungesykepleiere og faggruppe for astma og allergi, samt pasientorganisasjonene Landsforeningen for hjerte og lungesyke (LHL) og Norges Atma- og allergiformbund (NAAF). Arbeidet ble presentert på Høstmøtet i Norsk forening for lungemedisin (NFL).

Veilederen kan man se her.