25. august 2011

Med fokus på patologiens framtid!

Et halvt hundre patologer var samlet i salen da sju inviterte avdelingsoverleger presenterte sine "visjoner" for faget på årsmøtet i Oslo 18.-19.mars. Både piratvirksomhet og Dickie Dick Dickens ble sitert. Et forsøk på oppsummering av møtet må lyde "Modernise or Die!" Ledere fra Tønsberg, Ahus, Stavanger, OUS, Bergen, Karolinska, Kristiansand og Trondheim satt i panelet.
25. august 2011

Patologien ikke nevnt i rapport om biomedisin.

En statusrapport om biomedisn ble nylig publisert fra legeforeningen. Patologene, som alt i dag merker følgene av økte krav til denne type diagnostikk, er ikke nevnt. DNPs forskningsutvalg ser flere konsekvenser for patologien og påpeker at patologer må være med i beslutningsprosessen når nye prosedyrer på vevs- og celleprøver planlegges. Vi gjengir uttalelsen fra Forskningsutvalget og har lenket til rapporten.

HPV-test ikke avgjort ?

Debatten fortsetter. Kollega Bjørn Westre i Ålesund viser i et innlegg i siste Dagens Medisin til at høringsuttalelsene fra patologiavdelingene må tillegges vekt og at premature konklusjoner er å anse som løftebrudd.

Side 3 av 3