24. april 2018

Lederstilling på UNN

For de som ønsker å gå inn i ledelse, er det nå nye muligheter. Avdelingslederstillingen ved Avdeling for patologi på UNN er utlyst, med søknadsfrist 23.mai.
19. april 2018

Malignt melanom - disputas i Bergen

Mutasjoner i genene for telomerase-promoter og i BRAF er hyppig i melanomer. Emilia S Hugdahl har blant annet undersøkt sammenhengen mellom slike mutasjoner og ekspresjon av proteinene og vist at mengden uttrykt protein har større tyngde som prognostisk markør. Disputas finner sted fredag 20.april, i Bergen.
11. april 2018

"Årets laboratorium" til Radiumhospitalet

Den nordiske Sakura-prisen for årets laboratorium 2017 gikk i til patologiavdelingen ved OUS-Radiumhospitalet, for deres arbeid med å bedre prøveflyt og effektivitet. At svartidene synker er et gledelig resultat.
11. april 2018

Disputas om hormoner og nevroendokrine celler

Patricia Gjertrud Mjønes forsvarer sin avhandling Hormones and Neuroendocrine Cells, Role in Gastric and Renal Tumourigenesis 20.april ved NTNU i Trondheim. Mjønes har studert blant annet "blod-doping" hos kreftceller: Erytropoietin, også kjent som EPO, er sterkt uttrykt i nyrekreft av klarcellet type.
09. april 2018

Disputas om lungekreft

Maria Paula Ramnefjell forsvarer tirsdag 10.4. sin avhandling med tittelen "Prognostic biomarkers and clinico-pathologic characteristics in non-small cell lung cancer. A study with special focus on tumor-vascular interactions." Deler av studien ble også presentert på årsmøtet nylig, som fritt foredrag.
16. mars 2018

Beste påskeegg og beste poster!

Anna Myrmel Sæle fra Haukeland har et pedagogisk gen og overbeviste juryen og salen. Påskeegget om AMLEC i nyre var et av flere interessante og profesjonelt framførte bidrag fra yngre kolleger.Beste poster ble i år presentert av Bjørn Isfoss om en tidligere underkjent celletype i benignt stroma i blære. Ikke minst diskusjonen rundt posteren ved presentasjonen for juryen var spennende, et innslag mange satte pris på i pausene.
14. mars 2018

Forskningspris til Frode Jahnsens gruppe

Anna Bujko var førsteforfatter på vinnerbidraget om beinmargsuavhengige populasjoner av makrofager i tarm. Frode Jahnsen fra OUS leder gruppen og presenterte arbeidet. At makrofager kan være av føtal opprinnelse, uavhengig av beinmarg og selvfornyende er ny kunnskap. Gruppen har identifisert 2 slike populasjoner i tarm hos menneske og vist at de har annen reaksjon mot betennelses-stimuli enn beinmargsderiverte makrofager.
12. mars 2018

Æresmedlem i DNP

Lars Akslen har ledet Den norske patologforening over to perioder fra 2008-2012 og ikke minst preget foreningens forskningsprofil. Fra 2013 leder han et av Norges sentre for fremragende forskning; Centre for Cancer Biomarkers CCBIO ved Universitetet i Bergen. I sin takketale kom han med tre råd til fremtidens patologer:
11. mars 2018

Ulla Randen ny leder av DNP

Mens kvinnetoget gikk forbi årsmøtelokalene, valgte patologene nok en sterk kvinne til å lede foreningen. Randen, som fra 2017 leder avdeling for patologi ved Akershus universitetssykehus, har både lederkompetanse og tung faglig ballast, med særlig kompetanse innen lymfom og benmargsdiagnostikk.

Side 3 av 4