DNPs FOU-fond 2023

DNP setter årlig av midler til forskning, kvalitetssikring, fagutvikling, fordypning og arrangering av nasjonale møter. Midlene kan brukes til arbeid i inn- og utland. Søknadsfristen for 2023 er 30. januar 2023, og forventet svar er ca. en uke etter DNPs årsmøte.

DNP setter av inntil 150.000 kroner årlig for stønad til forskning, kvalitetssikring, fagutvikling, fordypning, deltakelse i kongresser/møter innen- og utenlands, og arrangering av nasjonale møter. Midlene vil kunne deles på flere.

Støtte til prosjekt eller opphold med det formål å drive forskning eller fagutvikling som vil komme et bredere patologimiljø i Norge til gode vil bli prioritert. Herunder inkluderes også støtte til arrangering av møter som tematisk anses relevante for patologer og som er i samarbeid med DNP. Støtte til deltakelse på kongresser gjelder bare leger i spesialisering (LIS) som bidrar vitenskapelig, for eksempel med foredrag eller poster. For kongressdeltakelse kan det søkes inntil kr. 10 000.

Alle lege-medlemmer i DNP kan søke om midler (både overordnede og underordnede leger). Søknader rettes til styret. Leger som er tildelt midler fra FOU-fondet tidligere prioriteres ikke ved høyt antall søkere.

Et sammendrag av hva midlene er brukt til (f.eks. reisebrev, møtereferat etc.) publiseres på DNPs nettsider.

Hva som må inngå i søknaden er beskrevet under. Søknader som mangler noen av vedleggene vil ikke bli vurdert.

Krav til søknader

Alle søknader må inneholde søknadsbrev og CV.

Spesifiserte vedlegg:

• Forskningsprosjekter
    Prosjektbeskrivelse (maksimalt to sider uten referanser): Prosjektbeskrivelsen må inneholde innledning/bakgrunn, forskningsspørsmål, metodebeskrivelse og budsjett, kort beskrivelse av forskningsmiljøet arbeidet skal utføres i, og redegjørelse for etisk godkjenning. DNP’s FOU-fond dekker ikke lønn.
    Anbefaling fra avdelingsleder/forskningsgruppeleder
  • Hospitering
    Invitasjonsbrev fra stedet hvor oppholdet skal være.
    Anbefaling fra avdelingsleder/annen leder hvis ikke sykehusansatt
  • Kongressdeltakelse
    En spesifisering av hva det vitenskapelige bidraget skal være må presiseres. Evt. kan abstract vedlegges.
  • Kursarrangering
    Møteprogram og budsjett

Søknaden sendes elektronisk til fungerende sekretær i DNP marit.valla@ntnu.no med kopi til medlem i forskningsutvalget,  sveinung.wergeland.sorbye@unn.no.

Søknadsfrist 30.01.2023.

Forventet svar ca. en uke etter DNPs årsmøte 2023.