Kjære medlemmer av DNP

Det nærmer seg jul, og det er tid for styrets oppsummering av året som snart har gått.
Stjerneskudd over et vinterdekt landskap. Bilder: tillatt fra Pixabay
Styret i DNP ønsker alle gode medlemmer en fredelig jul og et godt nytt år. Bilder: tillatt fra Pixabay
Julebjeller med misteltegn. Illustrasjon: Istockphoto.com

Vi kan alle se tilbake på nok et travelt år med høy produksjon og hardt arbeid både i diagnostikk, forskning og undervisning. Det er sendt ut tusenvis av prøvesvar, vi har vært på møter og kongresser, arrangert kurs, holdt oss faglig oppdatert, forsket og publisert, og undervist kolleger og kommende leger.

Et av høydepunktene for styret i år var at vi etter år med pandemi endelig fikk til å møtes igjen. Det har stor verdi for mange av oss å treffe den utvidede patologi-familien. Vi hadde et flott årsmøte i Oslo i mars, og et inspirerende faggruppeseminar i oktober. På faggruppeseminaret ble det tydelig at flere av faggruppene mangler medlemmer og/eller leder og at noen av gruppene har vært inaktive over år. Arbeidet som gjøres i faggruppene er viktig for faget vårt, og å få på plass fungerende faggrupper vil være et viktig fokusområde for styret fremover. Vi vil forankre faggruppenes sammensetning i ledelsen ved de respektive avdelingene og dermed legge bedre til rette for at det settes av tid til at medlemmene får gjort dette viktige arbeidet. Faggruppenes arbeid bidrar til å holde oss faglig oppdatert og sikrer lik diagnostikk i hele landet. Faget vårt er i rask utvikling og vi må henge med for å sikre pasientene best mulig diagnostikk og dermed mer skreddersydd behandling.

Styret jobber også med å bedre betingelsene for arbeid knyttet til forberedelse av kurs. Det er medlemmenes oppfatning at honoraret som utbetales ikke står i forhold til arbeidet som legges ned, og at mange bruker timer av egen fritid til å forberede kurs uten å få kompensasjon for det. Dette er en viktig sak for styret, og arbeidet pågår fremdeles.

Når vi nå nærmer oss slutten av året, er det også tid for å se fremover. Vi oppfordrer flest mulig til å delta på årsmøtet i 2023. Hold av datoene 22.-24. mars og kom til Tromsø! Foruten et godt faglig program er dette en fin anledning for den uformelle faglige og sosiale praten. Vi oppfordrer alle til å sende inn foredrag, påskenøtter og postere.

Høydepunktet i 2023 blir likevel at vi skal feire oss selv som 100-åring. En komité bestående av unge og erfarne patologer har i snart to år jobbet med å lage en verdig og innholdsrik helg for oss på Grand Hotel i Oslo 17.- 18 november 2023. Styret ønsker å bidra til at dette blir en fin markering og håper at mange finner veien hit. Et av styrets bidrag til dette vil være å legge neste års faggruppeseminar i tilslutning til denne feiringen (16.11). Vi vurderer muligheten for å legge til rette for at hele faggruppen (og ikke bare leder) får anledning til å delta.

Styret har hatt flere møter siden vi ble konstituert i april og vi er blitt godt kjent med hverandre. De aller fleste møtene gjennomføres digitalt via Teams, og det går dermed lite tid med til reising. Vi har et svært hyggelig samarbeid, og alle bidrar aktivt i styrearbeidet. Dermed er dette en overkommelig oppgave som vi oppfordrer flere til å vurdere å ta del i. Det er artig og lærerikt å være i styret!

Siri, Hanna og Lars Gustav fra Oslo- sykehusene, Sura fra Bergen, Marit fra Trondheim og Elin og Mia fra Tromsø ønsker alle gode medlemmer en fredelig jul og et godt nytt år. Foto: Privat
Julekrans i form av et hjerte. Illustrasjon: Pixabay