Flotte dager i Trondheim

Arrangementskomiteen skal ha en stor takk for veldig fine dager i Trondheim med kurs og årsmøte 10-12 april, 2024.
Anette Hole Blakstad (ve.) og Maia Blomhoff Holm vinnere av hhv beste påskeegg og beste frie foredrag. Foto: Anne Jarstein Skjulsvik

Onsdag ble fylt med relevante temaer med fellesnevneren «Fallgruver i patologi». Her ble interessante problemstillinger fra ulike fagområder belyst noe som var lærerikt for både LIS og overleger! Kurset ble holdt på St. Olavs hospital. De neste dagene ble vi meget godt ivaretatt på Hotell Britannia. Hovedtema på torsdag var bruk av kunstig intelligens (KI) med flere gode innlegg som belyste diagnostikk, kvantifisering, dyp læring mm. Digitaliseringen har åpnet utrolige muligheter og mange føler nok at vi står foran et kvantesprang i hvordan vår arbeidshverdag vil se ut. Flere utstillere presenterte også systemer som benyttet KI. Fredagen ble i kjent stil gjennomført med et blandet program med frie foredrag, påskenøtter og oppdatering fra faggruppe og NorPreM. Vinner av beste frie foredrag ble Maia Blomhoff Holm fra Oslo Universitetssykehus for hennes foredrag «Tumorregresjonsgradering etter neoadjuvant behandling i pankreaskreft». Beste påskeegg ble tildelt Anette Hole Blakstad fra Haukeland Universitetssykehus for kasus med diagnose «Endolymphatic sac tumor i tinningben». Komiteen for vurdering av frie foredrag og påskenøtter innrømmet at det var krevende å kåre en vinner blant de gode innleggene.

Æresmedlem Steinar Aase omgitt av de tilstedeværende fra styret i DNP (lars Gustav Lyckander (ve), Marius Lund-Iversen (hø) og Elin Mortensen (leder). Foto: Anne Jarstein Skjulsvik

Patologforeningens formelle årsmøte ble gjennomført torsdag ettermiddag. Leif Edvard Vonen informerte om Fagstyret, legeforeningens øverste organ i «fagaksen» (de fagmedisinske foreningene). Utfordringer vi deler med andre spesialiteter som LIS-utdanning og bruk av KI er tema i det snart forestående faglandsrådet (som skal avholdes 17-18.april).

Under årsmøtet ble Ben Davidson, overlege/professor OUS/UiO, valgt til ny leder av DNP.

Øvrige medlemmer som ble valgt inn i styret:

• Lars Gustav Lyckander (gjenvelges), overlege, RH-OUS
  • Marius Lund-Iversen (gjenvelges), overlege, DNR-OUS
  • Camilla J. Nybø, overlege, Helse Møre og Romsdal
  • Eirin Nilsen, overlege, UNN
  • Hilde Ytre-Hauge Smeland, LIS, HUS
  • Sigrun Aarset, LIS (varamedlem), St. Olavs hospital

Årsmøtet stilte seg bak utnevnelsen av Steinar Aase som æresmedlem i DNP. Aase holdt en minneverdig tale under middagen senere samme kveld med en herlig blanding av fag, historie, anektoter og humor. Middagen ble avholdt på Britannia, for øvrig et sted alle mente vi kan avholde årsmøte igjen. Flotte rammer og flott innhold – Takk for et topp arrangement! Neste årsmøte finner sted i Bergen, tentativt 12-14.mars. Det er bare å glede seg!