Fikk hederspris for stor innsats innen legevakt- og akuttmedisin

Fastlege og kommunelege Britt Larsen Mehmi i Vadsø er ifølge Norsk forening for allmennmedisin en svært verdig mottaker av Løvetannprisen for 2023.
Britt Larsen Mehmi
En glad prisvinner Britt Larsen Mehmi (t.v.) fikk overrakt årets Løvetannpris av Marte Kvittum Tangen. Foto: Knut E. Braaten

Én av Norsk forening for allmennmedisin (NFA) sine hederspriser er Løvetannprisen. Prisen, som består av et litografi og 20.000 kroner, skal tildeles en allmennlege som har gjort en spesiell innsats for faget. Denne innsatsen kan være på sentralt eller lokalt plan, i det stille eller i media, faglig eller organisatorisk, praktisk eller teoretisk.

Mottager av årets Løvetannpris er Britt Larsen Mehmi, som får prisen for sin store innsats for legevaktmedisin og akuttmedisin, og spesielt for akuttberedskapen i Øst-Finnmark.

Til Vadsø i 2005
Prisvinneren kom fra Østlandet til Vadsø og turnuslege-jobb i 2005. Siden 2010 har hun vært fastlege og kommuneoverlege.
«Britt Larsen Mehmi er opptatt av at akuttberedskap er teamarbeid hvor legen er sentral i å spille de andre på laget gode. Hun er opptatt av samtrening mellom akuttetatene for at en skal være god når det virkelig gjelder. Hun nyter høy respekt hos både kolleger og pasienter. Vi mener Britt Larsen Mehmi er en svært verdig mottaker av Løvetannprisen», heter det i begrunnelsen for pristildelingen.

Ifølge begrunnelsen for prisen har hun «hele tiden vært engasjert i legevaktsarbeid og har vært opptatt av at befolkningen i kommunen skal ha et godt akuttmedisinsk tilbud selv om det er langt til nærmeste sykehus dersom det ikke er flyvær. Om ikke pasientene kan flys over fjorden til Kirkenes, betyr det timevis med ambulansetransport til Hammerfest. Universitetssykehuset i Tromsø er hele 80 mil unna».

Ble provosert
NFA-leder Marte Kvittum Tangen delte ut prisen under Allmennmedisinsk våruke i Trondheim i april. Hun viste til at Britt Larsen Mehmi i 2018 ble kraftig provosert av å lese i lokalavisen at 7 av 10 ambulansefly sto på bakken. Hun satt seg ned og skrev et innlegg til fastlegen.no, der hun i klare ordelag ga uttrykk for at dette var en ikke-akseptabel akuttberedskap for befolkningen i Øst-Finnmark. Innlegget ble spredt som ild i tørt gress og resulterte i at Kirkenes fikk ambulansehelikopter og en helt annen akuttberedskap for regionen.

Les mer om Britt Larsen Mehmi i intervjuet med Norsk luftambulanse i fjor og i Tidsskriftet-intervjuet fra 2018.