Reisebrev fra ORBS

Deltagelse ved ORBS; Oncoplastic and Reconstructive Breast Surgery International Scientific Meeting, som ble arrangert i Nottingham 25.09-27.09.23.

Vi hadde 4 deltagere fra brystkirurgisk avdeling i Drammen på denne kongressen. Formålet med deltagelsen var økt kunnskap innen onkoplastisk brystkirurgi og oppdatering på nye metoder og utstyr. Kongressen gikk over 3 dager med flere felles foredrag og innimellom valgfrie parallelle workshops. Det var også utstillere fra industrien som demonstrerte nye gadets og en felles middag tirsdag kveld. Vi valgte å bo på kongresshotellet som lå like ved siden av konferansesenteret. Foredragsholdere var fra lokalt i Nottingham, men også USA, Skottland og øvrige sykehus i Storbritannia.

Erfaringer fra kongressen er et økende fokus på brystbevarende kirurgi som bør tilstrebes hvor det var fokus på onkoplastiske prosedyrer som ulike mammareduksjonsplastikker og lokale lapper. Det ble også diskutert bryst- og aksillekirurgi etter neoadjuvant behandling og marginer ved DCIS og invasivt karsinom. Det var også gjennomgang på teknikk ved subcutan mastektomi og rekonstruksjonsprosedyrer. De ulike operasjonsmetodene ble demonstrert på film.

Alt i alt en flott kongress med nyttig læring og erfaring innen onkoplastisk brystkirurgi.