Felles nettløsning for pasientinformasjon

Til alle medlemmer i NFDV

Det arbeides for en felles nettløsning for pasientinformasjon i spesialisthelsetjenesten.

I dag har alle sykehus samordnet og kvalitetssikret informasjon til pasienter på sitt respektive nettsted. Hovedmålgruppen for sykehusenes nettsteder er pasienter og pårørende.

Tanken er at denne informasjonen om utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten blir lastet opp i fellesbasen «fellesinnhold» slik at andre sykehus kan bruke den samme teksten

Innholdet på «fellesinnhold» skal ikke brukes uten et sykehus som avsender (et sykehus sitt nettsted).

Fellesbasen inneholder informasjon om pasientforløp, utredninger, behandlinger og oppfølging. Informasjonen brukes også i innkallingsbrev, med fraser og med lenke til informasjonen på det enkelte sykehus sitt nettsted.

Fagpersonen (navngitt i basen) som har skrevet den enkelte tekst, er ansvarlig for innholdet på siden. Den enkelte fagperson på hvert sykehus som tar i bruk teksten, er ansvarlig for det faglige innholdet på sitt nettsted.

I dag er det snart 1600 sidene med felles behandlingsinformasjon i spesialisthelsetjenesten som kvalitetssikres av en medisinsk og helsefaglig redaksjon sammen med rådgivere, bestående av klinikere i spesialisthelsetjenesten, fra forskjellige fag.

I 2023 skal de ha inn nye fagområdene, inklusive Dermatologi.

Det er ønsket å få med en spesialist i hud og veneriske sykdommer som rådgiver og medlem i redaksjonen som er ansvarlig for sitt fagområde.

Denne person blir frikjøpt 5% men per nå kan frikjøpet kun gjøres via et HF, og ikke som bierverv.

Frikjøpet og arbeidsmengden/metoden tilpasses den enkeltes arbeidsavtale og arbeidshverdag. Noen tar arbeidet som en del av LIS-utdanningen, og man bør ha minimum fire års erfaring innenfor sitt fagområde i spesialisthelsetjenesten. Det holdes ett fysisk og et digitalt samarbeidsmøte for hele redaksjonen i løpet av året. Resten av tiden er det digitale møter, avhengig av saker og agenda.

Medisinsk og helsefaglig redaksjon bistår og støtter, som helsefaglige og medisinske rådgivere i arbeidet med nasjonal pasientinformasjon for spesialisthelsetjenesten. Redaksjonen kvalitets sikrer det faglige innholdet, prioriterer nytt innhold, og bidrar til gode prinsipper og prosesser som sikrer effektiv forvaltning og videreutvikling.

Det er nå 15 medlemmer i redaksjonen og de neste fagområdene for 2023 er hudsykdommer, øye, kardiologi/karthorax, ØNH og radiologi

Dersom du er interessert eller har spørsmål, vennligst send en mail til kzstangeland@gmail.com

mvh

Katarina Zak Stangeland