Julehilsen fra styret i NFDV

Kjære kolleger!

Etter valg i år tiltrådte nytt styre i NFDV 1. september. Jeg vil derfor innlede med å takke det avtroppende styret for innsatsen, og særlig Katarina Zak Stangeland, som gjennom fire år som leder har loset oss trygt gjennom en krevende periode med store krav til omstilling og fleksibilitet.

Vi legger snart bak oss 2023, som ble det første året der vi kunne gjennomføre vårt vanlige program med møter, sammenkomster og andre typer faglig aktivitet etter SARSCov2-pandemien.

Forskningsutvalget arrangerte tradisjonen tro FOFO-møte på Gardermoen i januar. Mange fremmøtte medlemmer fikk godt utbytte av et variert og relevant program, i tillegg til mulighet for nettverksbygging og sosialt samvær. Det er også verdt å nevne at universitetsansatte fra alle lærestedene som vanlig hadde et møte om undervisning i forkant av FOFO-møtet. Dette møtet er unikt i Norge for hudfaget, og illustrerer tydelig det svært gode samarbeidet som råder i norsk akademisk dermatologi.

Vårmøtet/årsmøtet gikk av stabelen i Oslo i april med keratinocyttkreft på kursprogrammet, og et godt og variert faglig program ellers. Antall deltakere var litt lavere enn på tidligere møter, noe som dels tilskrives kollisjon med andre møter og arrangementer, dels at prisen for deltakelse ble høy som følge av pandemi-ettervirkninger.

NFDV var representert på Verdenskongressen i Singapore i sommer, også med faglige innlegg, det står det respekt av.

Årets Høstmøte hadde hovedtema «lysbehandling og PDT» og holdt høyt faglig nivå, noe som gjenspeiles i gode evalueringer. Høstmøtet er en viktig møteplass for hudleger og samarbeidspartnere i legemiddelindustri, leverandører og også pasientforeninger. I år var det rekordmange påmeldte firma og godt med besøk på stands i pausene.

Møtestrukturen videreføres i 2024; FOFO-møte på Gardermoen torsdag 11/1, Vårmøte i Tromsø 17.-19/4, og Høstmøte i Oslo 31/10-1/11. Program og påmeldingslenke til FOFO-møtet er sendt ut tidligere, og kan også finnes på hjemmesiden. Om ikke lenge vil det bli sendt ut informasjon og påmeldingsmulighet også til Vårmøtet, der tema for kursdagen er SOI. Vi har i år klart å få senket deltakeravgiften noe, på tross av dyrtid, så hold av datoene!

Forskning og fagutvikling pågår jevnt og trutt, men det er uansett grunn til å ha fokus på denne viktige delen av vårt oppdrag i det videre. Konkurransen universitetsklinikkene møter i arbeidsmarkedet utenfor sykehus, og stadige innstramninger i økonomi og betingelser, gjør at kårene for klinisk forskning er krevende. Derfor er det ekstra gledelig at årets forskningsstipend fra Sanofi gikk til Jose H. Alfonso, i konkurranse med lunge, ØNH- og hudmiljøene. Vi gratulerer!

Gratulerer også til Elisabeth Schrumpf (OUS), som fikk NDA-stipend for yngre nordiske forskere.

NFDV delte som vanlig ut stipend til forskning og fagutvikling, og har også i år gitt støtte til mange gode prosjekt.

Verdens og livets store kontraster blir tydeliggjort når høytid og fri markeres. Krig og konflikt kommer nær, både i Palestina og Ukraina. Fattigdom, nød og uhelse dominerer nyhetsbildet. Og helt sikkert kjenner noen av dere på uro, savn og sorg denne julen. Mitt ønske for alle er at dere må finne fred og glede – og her låner jeg Sunniva Gylvers ord; midt i alt som er.

Jeg ønsker dere alt godt for julen og året som kommer!

Hilsen fra Ingeborg M. Bachmann

leder, NFDV