NSMB/NFMB Vårmøte 2016 i Bergen

Det 53. etterutdanningskurset i medisinsk biokjemi ble vellykket avholdt 18.-20. april på Radisson Blue Royal på Bryggen i Bergen

Innhold
Møtet hadde hovedoverskriften "Laboratoriet - aktiv på mange arenaer" og inneholdt mange gode foredrag som viste bredden i faget medisinsk biokjemi. Dyktige foredragsholdere fra inn- og utland ga møtet et spennende og engasjerende innhold som omfattet tema fra laboratorielegens rolle i kommunikasjon med rekvirent til verifisering av referanseområder og etiske betraktninger på laben.

Arrangementskomiteen

Årets arrangementskomitè bestod av (fra venstre): Kristin M. Aakre, Astrid Mette Husøy, Jørn V. Sagen, Torunn Apelseth,  Ayesha S Riaz, Vegar E Haugen (de to sistnevnte er ikke med på bildet).
Årets arrangementskomitè bestod av (fra venstre): Kristin M. Aakre, Astrid Mette Husøy, Jørn V. Sagen, Torunn Apelseth, Ayesha S Riaz, Vegar E Haugen (de to sistnevnte er ikke med på bildet).

Prisvinner

Sonia Distante stakk av med prisen for beste foredrag for innlegget: "Bedret genom/DNA integritet hos pasienter med arvelig hemokromatose etter blodtapping". Juryen besto av styret i NSMB.

Prisvinner Sonia Distante

Generalforsamlinger

Det ble avholdt generalforsamlinger i NSMB og NFMB. Referat fra disse er sendt ut til medlemmene. I NSMB ble Lutz Schwetmann gjenvalgt som leder, Ann Helen Kristoffersen gikk ut av styret etter å ha sittet den maksimale toårsperioden. Anne-Lise Bjørke Monsen gikk inn i styret.

Sosialt

Festmiddagen ble arrangert på møtets første dag på restaurant Kornelius på Holmen. Her ble det servert forskjellige delikatesser fra havet i fantastisk flotte omgivelser. På dag to var det vestlandstapas på restauranten Bare Vestland.

Tekst og bilder ved Gunhild Garmo Hov

Foredragene med lenke til presentasjoner

1.Oppbygging av forskningsaktivitet innen laboratoriefagene, Gunnar Mellgren

2.På skattejakt i laboratoriedatasystemet; Vitamin D i Hordaland, Kristin Viste