Historikk for kodeverk for medisinsk mikrobiologi

Arbeidet med et nasjonalt kodeverk startet tidlig på 2000-tallet, og påfølgende etablering i 2005 av et prosjekt i samarbeid mellom daværende Helsedirekorat og KITH. Kodeverket het da NEKLAB.

Før dette hadde enkelte andre laboratoriespesialiteter etablert nasjonale kodeverk. Enhetlige koder ble ansett som viktig, bl a i forbindelse med elektronisk rekvirering og svarformidling. Et nasjonalt kodeverk for medisinsk mikrobiologi var også et ønske fra KITH (Kompetansesenter for IT i helsevesenet). KITH har lagt vekt på at utarbeidelsen av et slikt kodeverk måtte være forankret i fagmiljøet.

På bakgrunn av arbeid med kodeverk i Helse Midt-Norge, ble det holdt et informasjonsmøte i Stjørdal 5/3-04. Etter dette oppnevnte NFMM den 2/4-04 et tverrfaglig utvalg med to representanter fra hver helseregion.

Klikk i ramme oppe til høyre for å se notat fra NFMM med utvalgets sammensetning.

Utvalget avholdt sitt konstituerende møte 30.08.04. Det ble etablert en arbeidsgruppe, inntil videre bestående av tre personer:

Frode Width Gran
Eirik Holten
Tone Bjerregaaard

Frode Width Gran ble valgt som leder.
De resterende 7 medlemmer av utvalget utgjør en referansegruppe.

Etter at utvalget ble opprettet, ble det klart at Sosial- og helsedirektoratet (på oppdrag fra Helsedepartementet) ville etablere enhetlige kodeverk for alle laboratoriespesialitetene. KITH ville bli en sentral aktør i dette arbeidet. Kodene skulle danne grunnlag for et nytt finansieringssystem som ville erstatte det nåværende "takstsystemet" fra 01.01.08. Sosial- og helsedirektoratet innkalte til fellesmøte for laboratoriespesialitetene, IT-leverandører, representanter fra helsemyndighetene og helseforetakene 16.09.04. På møtet ble det etablert et tverrfaglig utvalg med en representant fra hver spesialitet. I tillegg skal utvalg fra de enkelte spesialitetene arbeide videre for å definere sine behov og løsninger.

01.03.05. Utkast til tabeller for prøvemateriale, lokalisasjon, analyser, mikroorganismer og antibiotika var nå utarbeidet. Tabellene sendes de mikrobiologiske laboratoriene til kommentarer med frist 18.03.05. Tabellene kan også lastes ned fra denne siden. Se høringsnotat 01.03.05 for utfyllende informasjon.

13.01.10: NEKLAB ble tatt til ny høring. I forbindelse med "Meldingsløftet" tok Helsedirektoratet opp igjen arbeidet med et nasjonalt, enhetlig laboratoriekodeverk (NEKLAB). I den forbindelse fikk KITH i oppdrag å gjøre en del justeringer for blant annet å gjøre NEKLAB mer velegnet for rekvirering. Det ble også planlagt å ajourføre kodeverket med undersøkelser som var kommet til siden 2006 eller som av andre grunner manglet i kodeverket. NFMM forespurte medlemmene av NFMM`s utvalg om de kunne tenke seg å gjenoppta arbeidet med kodeverket og Eirik Holten, Frode Width Gran og Tone Bjerregaard sa seg all villige.

26.01.11: Arbeidsgruppene for NEKLAB starter opp sitt arbeid. Eirik Holten og Frode Width Gran representerer mikrobiologi.