Kunngjøring av priser og stipender for NFMM 2021

NFMMs pris- og stipendkomitée 2021 har bestått av:
Karianne Wiger Gammelsrud (leder av komitéen), Anita Kanestrøm, Øyvind Kommedal (varamedlem).
Alle søknadene er vurdert av de tre NFMM-medlemmene. (Unntak: Karianne Wiger Gammelsrud erklærte seg inhabil for søknaden til Fredrik Müller og har ikke vært med i vurderingen av denne søknaden.)

NFMMs ærespris:

Legeforeningens ærespris for mikrobiologi deles ut til en mikrobiolog som gjennom forskning eller praktisk arbeid har gjort en betydelig innsats for kartlegging, forebygging, diagnostikk og/eller behandling av infeksjonssykdommer i Norge eller i utlandet. Pris- og stipendkomiteen har i år mottatt mange gode søknader til æresprisen.
Gratulerer til årets prisvinner: Pål Arne Jenum

Forskningsstipend:

Pris- og stipendkomitéen kan dele ut inntil kr 200 000 som forskningsstipend. Det har i år kommet inn fire søknader. Pris- og stipendkomitéen har valgt å støtte to av prosjektene med kr. 100.000 til hver. Begge prosjektene har til hensikt å etablere nye metoder som kan komme hele det mikrobiologiske miljøet til gode. Prosjektene er godt beskrevet og inkluderer begge internasjonalt samarbeid. Gratulerer til:

Fredrik Müller, OUS, for prosjektet:

Stenotrophomonas maltophilia: new methods for susceptibility testing to aid better treatment of vulnerable patients

Veselka Dimova- Svetoslavova, OUS, for prosjektet:

Epidemiologisk karakterisering av Treponema pallidum i Norge ved etablering av MLST og helgenomsekvensering

Reise og hospiteringsstipend NFMM for inntil 25 000,-:

Det har kommet inn én søknad. Denne tilfredsstiller statuttene for reise- og hospiteringsstipend. Gratulerer til Veselka Dimova- Svetoslavova, OUS! Dette er en reise og opphold ved Institutt for biologi ved Det medisinske fakultetet ved Masaryk Universitetet i Brno, Tsjekkia for å lære mer om helgenomsekvensering og MLST av Treponema pallidum. Videre skal disse metodene etableres og implementeres ved referanselaboratoriet for syfilis i OUS Ullevål.

LIS vårmøte-reisestipend for inntil 5 000,-:

I år har det kommet to søknader som begge støttes. Gratulerer til Kirsten Bjerkreim Strand, LIS ved Stavanger universitetssjukehus og Caroline Vestby Knudsen, LIS ved FHI.