Bayers Gynekologisk Hederspris (Forskningspris) til Ganesh Acharaya

En ydmyk prisvinner har tårene i øyne mens salen står og applauderer.
IMG_4582.JPG

Ganesh Acharya, professor ved UiT Norges arktiske universitet, fikk nylig en hederspris for sin store innsats innenfor forskning i faget gynekologi og fødselshjelp. Prisen ble delt ut av på norsk gynekologisk forenings årsmøte i Stavanger 25.10.

I juryens begrunnekse er det særlig arbeidet som sjefsredaktør i tidsskriftetActa Obstetrica et Gynecologica Scandinavica som ble trukket fram. Under Ganesh ledelse har impact factor steget til rekordhøye 2.48 og er nå et av de største generelle tidsskrift i faget vårt.

Årets vinner har kommet en lang vei både geografisk, som kliniker og spesielt vitenskapelig. Oppvokst i Nepal, medisin utdanning i Ukraina, spesialist utdanning i England, gjesteprofessor ved Karolinska Institutet og Fellow of Royal College. Ganesh har hatt forskningsopphold i blant annet i Shanghai, Tampa Florida, og Oxford.

Ganesh har opparbeidet en massiv meritt liste: nær 100 originale forskningsartikler, rundt 70 generelle artikler og review, han har vært hovedveileder for 10 doktorgradsarbeider, og organisert flere internasjonale møter. Han har ledet fostermedisinsk avdeling ved universitetssykehuset i Nord Norge i 17 år og bygd opp avdelingen.

Ganesh Acharya beskrives som åpen, arbeidsvillig, har stor arbeidskraft, er innsiktsfull og med menneskelige egenskaper som har gitt han et enormt nettverk. Han er omtenksom, et medmenneske som vil andre vel og som respekterer andres forskjellighet. Han yter mye men krever også at andre yter.

“Ganesh får ikke forsknings prisen for å være et bra menneske, det er ikke et krav, men det gjør det veldig hyggelig å dele den ut”.