Oddvar Sviggum æret med NGFs hederspris

Det er ikke hvem som helst som kan få denne utmerkelsen- og Jone Trovik forteller hvorfor årets prisvinner ikke er noe unntak...
NGF pris small

Sviggum tildeles denne pris for sitt mangeårige iherdige virke for foreningen spesielt og norsk gynekologi-fødselshjelp generelt!

Opprinnelig vestlending (født på loftet i familieboligen i Fjell) men drog utenlands for studier og vel hjemme i Norge ble det i Midt-Norge han bosatte seg og senere har hatt sitt virke. Spesialistutdanning i Trondheim og Ålesund (godkjenning 1988), og fra 1995-2007 var han avdelingsoverlege ved Kvinneklinikken Ålesund sjukehus. Der har han veiledet mange leger som har startet sin karriere som gynekolog ved hans avdeling.

Faglig var det først obstetrikk/obstetrisk ultralyd som var hovedfokus, han bidrog til flere artikler i Tidsskrift for den Norske Legeforening om ultralyd men også en Lancetartikkel om at norske obstetrikere foretrekker vaginal fødsel. Han var den første i Norge som innførte STAN ved sin sykehusavdeling.

Fra 2007 har han arbeidet i privatpraksis og da har generell gynekologi fått større fokus. Infertilitetsbehandling  i form av IVF har han riktignok ikke selv bedrevet ”hands-on” men mangeårige Alpeturer med IVF-kolleger har både sikret hans gode slalomferdigheter men også faglige input fra den delen av faget vårt.

Han har alltid vært godt likt av sine pasienter, noe som gjenspeiler seg i rangering på 4,5 (av 5 mulige) på Legelisten.no.

Oddvar har sittet 8 år i styret i norsk Gynekologisk Forening: 1994-98 som sekretær, da gjennomførte han samtidig grunnkurs i administrasjon og ledelse og fikk enda mer formelle kvalifikasjoner for ledervervet han innehadde fra  1998-02.

Som styremedlem og leder var han aktiv talsmann for foreningen, medlemmer og faget inn mot Legeforeningen, helsestyresmakter og norsk offentlighet. Han bidrog samtidig inn i Nordisk Forening for Obstetrikk og Gynekologi. Han har ledet Perinatalkomiteen i Møre og Romsdal i 12 år og vært i styret (leder/nestleder) av Norsk Perinatalmedisinsk forening 4 år. Oddvar deltar trofast (og aktivt) på NGFs årsmøter og etter at årsmøtet ble flyttet til oktober har han ofte kunne feire sin fødselsdag samtidig (26.10).

Så oppsummert:

S-Spesialist og STAN

V-Viderekommende og Veiledning

I-Interessert og Interessefelt (faglig bredt! Også habil fotograf med egen utstilling)

G-Grei!

G-Gynekolog

U-Uanfektet, Ujålete (?) Stiller dog alltid med tversoversløyfe på årsmøtemiddag

M-Medi-3 (nåværende arbeidssted)

Nest år fyller Oddvar 70 år, vi håper vi får feire det sammen med ham under årsmøtet i Bodø!