One to rule them all (veileder-APP )!

Vi var litt for optimistiske og skrev om APPen i siste Gynekolgen allerede, men nå er den endelig tilgjengelig også for iPhone!
APP_nyeheter_Collage

Det er kanskje ikke alle som tok Lord-of-the Ring sitatet, men det få nå være sånn jeg måtte bare bruke det siden det passer helt perfekt! Endelig har vi et veileder-APP som forener gynekologi, obstetrikk og gynekologisk kreft i samme funksjon! Det var ikke lett å få dette til. Som nettredaktør er jeg visst ansvarlig for APPen, og det var faktisk litt overraskende å plutselig få den i fanget! Den var nemlig ikke en del av jobbbeskrivelsen som nettredaktør (men så må det jo også sies at jobbbeskrivelsen ikke var særlig detaljert, heller).
Helt siden jeg startet som nettredaktør i januar 2017 og plutselig skulle fikse den gamle APPen, har jeg begynt å snakke om en ny APP. Jeg irriterte meg nemlig ganske ofte over at det var helt umulig å finne det jeg var ut etter (søkefunksjon, hallo?), og i tillegg skjønte jeg ikke helt poenget med to forskjellige APPer, en for obstetrikk og en for gynekologi, og hvor var egentlig gyn-kreft? Så motivasjonen for å finne en bedre løsning var absolutt til stede.
Det viste seg å ikke være mulig å endre den gamle APPen. Så etter mange runder i NGF-styret ble vi enige om å utvikle en ny APP. Man gjør jo mye rart ved siden av jobben som gynekolog, men APP-programmering er definitivt ikke en av tingene jeg hadde tenkt å sette meg inn i. Derfor ble det anbuds-runder og flere møter med potensielle utviklere. De så på meg veldig rart når jeg prøvde å forklare hva vi trengte- vanlige ord skjønner de nemlig ikke. Det må være teknikk-snakk! Slitsomt. Men til slutt fant vi gutta fra OXY, en morsom gjeng som sitter et sted på Balkan, og jobben kunne begynne.

Denne APPen ble altså utviklet eksklusivt for oss, Norsk Gynekologisk Forening! Layouten ble mitt ansvar, så ikke vær for streng, jeg er flinkere gynekolog enn grafiker- og hvis noen synes at den ene ikonen har for store pupper: hun ammer!! Jeg innrømmer likevel at jeg kjenner et fornøyd kribling i epigastriet når jeg holder den i hånda- og jeg håper det gjelder snart alle som bruker den i hverdagen!

Legeforeningen støttet prosjektet finansielt via kvalitetsfondet, og det er vi veldig glade for- NGFs finansielle muligheter er nemlig ikke akkurat å skryte av.

Selve innholdet veilederen er skrevet av flinke gynekologer og obstetrikere som et dugnadsprosjekt, som dere sikkert vet. Alle kapitler kvalitetssikres i flere runder og godkjennes av hovedredaktøren før den legges ut. Hvert femte år oppdateres alle kapitler i en stor revisjon, men mindre endringer og oppdateringer foretas fortløpende. Fra 1.1.2017 er alle mindre endringene alltid indikert i kapittel, mens gamle versjoner av kapitler ligger i arkivet på nettsiden. Hvis dere har spørsmål om innholdet eller endringsforslag, så skal da altså kapittelforfattere kontaktes- ikke nettredaktøren! Dette gjelder også inndelingen av kapitlene og titler.  Tilbakemeldinger angående tekniske funksjoner, layout og brukervennlighet tas gjerne imot av nettredaktøren. God fornøyelse med vår nye APP!