Leder Gynekologen nr 4

Kjære alle sammen!

Takk for hyggelig samvær på årsmøtet til alle dere som var der. Det var gøy at det var så mange LiSer som presenterte forskningsprosjektene sine, og jammen ble det ikke et prisdryss over de unge og lovende også! Det vitner om at det gror godt blant unge gynekologer!

FUGOs FORKURS

FUGOs forkurs var mer populært enn noensinne, og vi er veldig fornøyde med den store pågangen. Det ble noe mer intimt enn ønskelig da det dukket opp flere enn de påmeldte, men det faglige veide opp mer enn godt nok til at tilbakemeldinger var overveiende positive. Vi hadde flotte forelesere med masse kompetanse innen forskjellige deler av urogynekologien, som i tillegg var flinke formidlere. Tusen takk til Eirin som har stått i bresjen fra FUGO og til Ashi S Ahmad fra LOK som gav oss uvurderlig hjelp med det praktiske.  Neste år skal vi passe på at det ikke blir forvirring med hva som er forkurs og hva som er formøte! Forkurs er altså et eget kurs som man må melde seg på via Legeforeningens kursside. Formøte er kveldsarrangement med generalforsamling før «get together», dagen før selve årsmøtet.

Neste års kurs holdes i Stavanger og tema blir bestemt i løpet av januar/februar 2017. Hvis noen har idéer til noe de ønsker bedre kunnskap om og som dekkes dårlig av kursene som allerede tilbys, er dette tiden å sende en mail, eller en melding via vår nyopprettede Facebookgruppe. Neste års kursgeneral blir Anders Einum, LiS i Stavanger, som ble valgt inn i styret på generalforsamlingen.  Vi er utrolig glade for at Anders ville påta seg dette vervet.

FUGOS FORMØTE

Formøtet gikk av stabelen som sedvanlig med generalforsamling og rapport fra spesialistkomitéen. I tillegg hadde vi i år fått tak i Kristin Utne fra YLF til å fortelle oss om streiken og veien videre. Veien videre viste seg å være ganske uklar, og det er en spennende tid som ligger foran oss. Spennende er det også med ny spesialiseringsstruktur som jeg skrev en del om i forrige utgave av Gynekologen. Marte Reigstad og Camilla Kleveland gjorde fint rede for hvor vi står i dag, og det er tydelig et emne som engasjerer. Sannsynligvis vil et forslag komme ut på høring i løpet av desember, så følg med på Facebook-siden vår, så skal vi holde dere oppdatert!

Som nevnt flere ganger, eksisterer det nå altså en egen Facebookgruppe som vi håper kommer til å brukes hyppig av alle til å komme i kontakt med LiSer andre steder i landet, reklamere for arrangementer og diskutere faglige problemstillinger. Selv om vi fortsatt skal skrive i Gynekologen og sende en mail i ny og ne, kommer nok Facebooksiden til å være styrets primære måte å komme i kontakt med dere, så send en forespørsel dersom du ikke enda er medlem!

2017

Nå retter vi blikket mot 2017. På generalforsamlingen var det stemning for å starte en kampanje om veiledning, og det kommer vi nok til å starte arbeidet med neste år. Tettere veiledning blir et sentralt element i den nye spesialiststrukturen, og vi tenker det er en god idé å begynne å tenke på hvordan veiledning kan forbedres allerede nå. De spennende utenlandsmulighetene som finnes for alle LiSer  kan ikke nevnes ofte nok. ENTOG-utvekslingen virker å være godt kjent. I år går turen til Slovenia – søknadsfrist er 31.januar. Send en søknad til Erica Hove hvis du er interessert. Informasjon om hva vi vektlegger i vurderingen ligger på hjemmesiden vår www.legeforeningen.no/fugo. I tillegg har vi lyst til å fremheve et endokrinologiseminar med tittelen «Hormones - friend or foe?» i regi av Educational Committee i NFOG som holdes i København i slutten av april, og det svært gode laparaskopikurset GET UP  i Roma på omtrent samme tidspunkt. Link til sistnevnte finner dere, som så mye annet, på hjemmesiden og på Facebooksiden vår! Det er feiende flotte muligheter der ute for dem som griper dem!