Leder har ordet desember 2021

Kjære alle indremedisinere

I oktober avholdt foreningen høstmøte og vi kunne endelig være tilbake på Hotel Bristol, slik vi har vært i årene før pandemien. Det var godt å kunne være tilbake i kjente lokaler og treffe kolleger til en hyggelig prat igjen. Vi fikk presentert at meget innholdsrikt, variert og topp faglig program. Som vanlig var publikum aktive deltakere og løftet innholdet i programmet ytterligere. Store deler av det faglige innholdet blir presentert i dette nummeret av Indremedisineren

En del av programmet på høstmøtet var årsmøte i foreningen inkludert valg av leder og nye styremedlemmer. Det betyr blant annet at leder og tre styremedlemmer ble byttet ut, og vi takker derfor disse for innsatsen. Først ønsker vi å takke nylig avgåtte leder Kåre Birkeland for viktig arbeid for norsk indremedisin. Han har vært leder i fire år, og har ledet styrearbeidet med stødig hånd. Den viktigste saken i hans tid har vært endringene i medlemsregistrene i Legeforeningen, som kom ved opprettelsen av de nye hovedspesialitetene. Dette har vært en utfordrende sak, da det både handlet om inntekter for foreningen, og at man faktisk sto i fare for å miste medlemmer da man ikke fikk lov til å ha dobbeltmedlemskap. Men Kåre har fulgt opp denne saken godt, og har vært helt sentral i arbeidet opp mot Legeforeningens sekretariat og Landsmøtet.

Elisabeth Vesterbekkmo trer også ut av styret, men hun fortsetter engasjementet for indremedisinen gjennom sitt viktige arbeid i spesialitetskomitéen. Ishita Barua har vært fast medlem i styret som leder av Norske yngre indremedisinere (NYI), og går også ut av styret nå.  Det er valgt nytt styre i Norske Yngre Indremedisinere, og de vil bli presentert i et senere nummer. Jelena Soares fra Lovisenberg takker også for seg i styret etter to perioder. Tusen takk til alle fire for innsatsen i Norsk indremedisinsk forening!

En del av programmet på høstmøtet satte fokus på utviklingen av det strukturelle rundt indremedisinen som fag og spesialisering. I forbindelse med innføringen av nye hovedspesialiteter i de indremedisinske fagene er det nå 10 hovedspesialiteter i indremedisinske fag. Omtrent samtidig innførte man ny spesialistutdanning. For de indremedisinske og kirurgiske fag har man innført en fellesdel, som skal dekke de generelle delene av de to store fagene. Foreløpig er det få som har valgt å spesialisere seg i den nye spesialiteten generell indremedisin, og det er få stillinger som spesialist i faget. Dette blir noe av de viktige som foreningen skal jobbe med fremover.

Når dette skrives har man påvist en ny variant av covid19, nemlig omikron. Samtidig med dette er det høy grad av luftveissykdom generelt befolkningen og hos innlagte på sykehus. Mye tyder derfor på at vi får nye tiltak og restriksjoner for befolkningen, samt økt belastning på leger og andre helsearbeidere i tiden fremover. Vi vet fra tidligere i pandemien, at de indremedisinske fagene og avdelingene er blant de som får den største belastningen. I tillegg til økt belastning, får man også mange faglige utfordringer som kombinerer flere deler av legeyrket. Det inkluderer både forebygging, screening/prioritering, tverrfaglig samarbeid, etiske problemstillinger og mye annet av det som gjør at legejobben er så spennende og givende.

Til slutt ønsker jeg alle medlemmer og lesere en god jul og et godt nytt år! Forhåpentligvis blir det mulighet til å slappe av med «Indremedisineren» i løpet av noen rolige fridager.