Leder har ordet oktober 2022

Kompetanseheving.

Kjære kolleger

Kompetanseheving. Høsten er her, og med det står Høstmøtet for døren. Det er kun få dager til, på Hotel Bristol 20.-21. oktober. Jeg håper så mange som mulig får muligheten til å delta, enten på hele eller deler av møtet. Som dere ser i programmet blir det gode muligheter til personlig kompetanseheving i det store faget indremedisin og med stort spenn fra de ulike spesialitetene i indremedisinen. Og stort sett med et overordnet indremedisinsk perspektiv. I tillegg til kompetanseheving er høstmøtet en fin mulighet til å treffe kjente og nye kolleger, både i pausene, lunsjene og på sosialt samvær på torsdag. Nytt i år, er at vi har utstillere. Det er det mange år siden vi hadde sist. Vi ha tvilt oss frem til å forsøke dette igjen, men vi tror det vil være en berikelse for møtet i sin helhet. Det legger noen begrensinger på gjennomføringen, men vi tenker det åpner andre muligheter. Blant annet tilbyr vi reisestøtte til kolleger som har større utgifter i forbindelse med deltakelse på Høstmøtet. Styret og høstmøtekomiteen tar gjerne imot tilbakemeldinger på det med å ha utstillere. Enten direkte til oss, under høstmøtet, eller på e-post.

Prioriteringer. Det er urolige tider, for tiden. Ufred i verden, utrygghet rundt energi-sikkerhet, økonomiske utfordringer i form av inflasjon, resesjon og økende renter - for å nevne noe. Det er ikke direkte påvirkende på oss som arbeider i helsevesenet – i samme grad som pandemien. Men trange økonomiske tider må nødvendigvis bety økt sprik mellom det som helsevesenet ønsker å tilby, og det som er mulig. Slik har det jo vært en stund, og dette spriket vil garantert øke. Direktør for Oslo Universitetssykehus, Bjørn Atle Bjørnbeth var nylig på forsiden av Dagens Medisin (12.9.22) og fortalte at helsevesenet må prioritere hardere. Og i februar 2023 skal Gunnar Bovim på vegne av Helsepersonell-kommisjonen legge frem sine svar for fremtiden for helsepersonell. Og han har gått ganske langt i å antyde at det ikke blir flere hender eller hoder (relativt sett). Vi må bare jobbe smartere og bedre. Og da kommer man fort over i en «når krybben er tom, bites hestene»-situasjon. Det er ikke utenkelig at vi har passert toppen for hva det norske helsevesen kan tilby, i form av både kvalitet og kvantitet. I skrivende stund er fortsatt Statsbudsjettet noen dager unna, og det blir spennende å se hvilke prioriteringer som kommer fra Stortinget og Regjeringen.

Systemforståelse. Det er sentralt at prioriteringsdebattene går sømmelig for seg, uten alt for mange som gråter for sin syke mor. Hvilken rolle skal legene ha i disse debattene? De fleste leger oppfatter seg å være «pasientens advokat». Og det er en god holdning, pasientene behøver ofte en som kan tale deres sak. Men på gruppenivå må man ta hensyn til flere ønsker og behov. Og ganske ofte ser man at leger deltar i debatter rundt fellesskapets ressurser, der de i liten grad ser det større bildet. Begrepet «Systemforståelse» er innført i forskriftene for medisinstudenter («Forskrift om nasjonal retningslinje for medisinutdanning»), og i spesialistutdanningen («Spesialistforskriften»). Samfunnet forventer at legene utviser systemforståelse i sitt virke i helsevesenet, altså løfter blikket ut over sin egen arbeidsplass. Og jeg tenker det er bra. Det å løfte blikket iblant kan værer nyttig for både den enkelte og for virksomheten man arbeider i. Og høsten er en fin tid til å løfte blikket. Det er vakre farger rundt oss, og man er relativt uthvilt etter sommerhalvåret.

Og med det ønsker jeg alle en god høst og Godt Høstmøte!

Hilsen Trond Vartdal