Lover for Norsk spinalkirurgisk forening

§ 1 Foreningens navn og tilhørighet

Foreningens navn er Norsk Spinalkirurgisk Forening (NSKF) (The Norwegian Society for Spinal Surgery). Foreningen er en underforening i Den norske lægeforeningen og er underlagt de bestemmelser i legeforeningens lover som gjelder for spesial-foreningene (jfr. Legeforeningens lover § 14).

§ 2 Foreningens formål

Foreningen har som formål å samle de leger som arbeider med og interesserer seg for spinalkirurgi for å fremme fagets praktiske og vitenskapelige utvikling.

§ 3 Medlemmer

Lege som er medlem av Den norske lægeforening.

Søknad om medlemskap sendes styret. Forslag til æresmedlemskap fremmes til styret. Styret utnevner æresmedlemmer, utnevnelsen legges frem til orientering i det påfølgende årsmøte.

Utmelding skjer skriftlig til styret. Har et medlem unnlatt å betale kontingent i 2 år betraktes vedkommende som utmeldt.

§ 4 Organer og utvalg

• Styret
  • Årsmøtet
  • Valgkomitè
  • Utvalg og komiteer opprettet av årsmøtet, styret eller legeforeningen.

§ 5 Styret

Foreningens styre består av leder og 4 styremedlemmer. Det velges i tillegg 2 varamedlemmer. Leder velges særskilt.
Styret velges på årsmøtet med simpelt flertall blant de tilstedeværende. Det er ikke anledning til å avgi forhåndsstemme.
Styrets medlemmer velges for 2 år. Halve styret er på valg hvert år og velges for to år av gangen. Formann kan kun sitte i 4 år.
Valget forberedes av en valgkomitè.
Gjenvalg kan finne sted, men leder kan kun gjenvelges en gang.
Stemmerett ved valg av styre og valgbarhet til styret har bare de av medlemmene som er leger (jfr. § 3a).
Funksjonstiden starter 1. november samme år. Styret konstituerer seg selv med valg av nestleder, sekretær, kasserer og eventuelt andre funksjoner styret måtte bestemme.
Varamedlemmene innkalles til styremøtene, men har ikke stemmerett når styret ellers er fulltallig.
Styrevedtak fattes med simpelt flertall. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Mindretallet kan forlange å få protokollført sitt standpunkt i referatet fra styremøtet. Styret skal utarbeide forslag til budsjett for den kommende periode med forslag til kontingenter, og årsmelding og regnskap for foregående periode. Perioden følger kalenderåret.
Styret skal møtes minst 2 ganger i året og ellers så ofte det er nødvendig.
Styret skal holde god kontakt med de ulike utvalg nedsatt av styret eller årsmøtet. Styret ivaretar foreningens løpende forretninger mellom årsmøtene, tar nødvendige initiativ og utarbeider de uttalelser legeforeningen og andre ber om. Større og prinsipielle saker bør styret om mulig legge fram for årsmøtet.
Styret er vedtaksfør når minst 3 styremedlemmer er til stede og minst 2 av disse er faste medlemmer.

§ 6 Årsmøtet

Årsmøtet består av de fremmøtte av foreningens medlemmer.
Årsmøtet kan i særlige tilfeller invitere andre til å delta som observatører.
Medlemmene etter § 3a har fulle rettigheter, andre medlemmer har ikke stemmerett til styret og i faglige spørsmål (legeforeningens lover § 14).
Årsmøtet har følgende obligatoriske saksliste:

• valg av møteleder og referent
  • godkjenning av innkalling og saksliste
  • godkjenning av referat fra forrige årsmøte
  • gjennomgang av årsrapport fra siste periode
  • regnskap med revisors beretning
  • budsjett og fastsettelse av kontingenter
  • eventuelt saker tatt opp av styret eller årsmøtet
  • i år som slutter på partall skal det avholdes valg

Saker som av medlemmene ønskes behandlet på årsmøtet må være mottatt av styret senest 2 måneder før årsmøtet holdes.
Saker som styret ønsker behandlet på årsmøtet skal gå fram av innkallingen til årsmøtet. I spesielle tilfelle kan årsmøtet gjøre unntak fra dette.
Vedtak på årsmøtet (bortsett fra lovendringer) fattes med simpelt flertall.

§ 7 Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte kan innkalles med minst 14 dagers varsel av styret, eller når minst 1/3 av medlemmene skriftlig krever det.
Ekstraordinært årsmøte kan ikke treffe vedtak om andre saker enn dem som står på dagsorden.
Styret kan bestemme at i særlig viktige saker hvor det er praktisk vanskelig å samle medlemmene til et ekstraordinært årsmøte, kan foreningens medlemmer forelegges saken skriftlig til votering. Dersom minst 1/3 av de stemmeberettigede medlemmene skriftlig krever det, må det likevel innkalles til et ekstraordinært årsmøte hvor saken kan debatteres før votering.

§ 8 Valgkomité og valg. Utvalg

Årsmøtet velger en valgkomitè bestående av tre medlemmer. Valgkomitéen velger selv leder og har en funksjonstid på 2 år. Valgkomitéen forbereder valg. Innkomne forslag på ny leder og nye styremedlemmer oversendes medlemmene senest 2 uker før årsmøtet. Valgkomitéen refererer for årsmøtet de innkomne forslag og framsetter sitt forslag til sammensetning av nytt styre. Ved dette er valgkomitéens arbeid avsluttet (legeforeningens lover § 14).

Valgkomitéen kan gjenvelges. Valgkomitéen kommer med forslag på personer til følgende verv:

• leder
  • styremedlemmer
  • varamedlemmer til styret
  • andre utvalg og komitéer bestemt av årsmøtet eller legeforeningen

§ 9 Lovendringer

Forslag til lovendringer må være sendt styret minst 2 måneder før ordinært årsmøte og være sendt medlemmene sammen med innkallingen til årsmøtet.

Lovendring vedtas med minst 2/3 flertall på årsmøtet hvor minst 1/3 av foreningens medlemmer er til stede.

Lovendring kan også foretas ved skriftlig avstemming blant medlemmene og krever minst 2/3 flertall av de avgitte stemmene.