Medlemsbrev juni

Kjære medlemmer,

her kommer siste nyhetsbrev før sommeren.

1. Det nærmer seg SCAPLAS i Reykjavik 13 - 15 juni 2022. Håper mange har anledning til å delta. Det er fremdeles mulig å registrere seg, se program og oppdatert informasjon:

2. Norsk plastikkirurgisk forening er Global partner med ASPS (American society of plastic surgeons). ASPS sitt årlige møte Plastic surgery The meeting arrangeres i år i Boston 27. til 30. oktober, som dessverre er samtidig med vårt høstmøte. Medlemmer av NPKF er invitert til å sende 12 abstracts til Plastic surgery The meeting; 10 e-postere og 2 foredrag. Fristen var 31. mai 2022, men det lar seg nok ordne hvis jeg mottar forslag til postere eller presentasjoner i løpet av noen dager.

3. Det er åpnet opp for påmelding til høstmøtet. Early bird priser gjelder frem til 30. september. Fristen for innlevering av abstracts til høstmøtet er 15. august. Abstract må sendes inn via hjemmesiden til høstmøtet, se under. Alle abstracts skal være evaluert av styret innen 1. september og liste over titler skal sendes arrangørene. Hvis det kommer inn flere foredrag enn det er satt av tid til vil de beste velges ut, resten vil bli e-posterpresentasjoner. Det settes av 10 minutter til hvert foredrag. Selve foredraget skal være på 7 minutter pluss 3 minutter til diskusjon. Alle foredrag må være sendt inn før 1. oktober. Beskjeden fra arrangørene er at det i utgangspunktet ikke vil være mulig å komme med foredrag på minnepinne den dagen foredraget skal holdes unntatt i nødtilfeller. Styret tar gjerne mot forslag til tema for symposier/fellesmøter og tips om eksterne foredragsholdere. Påmelding gjøres på:

4. Styret ønsker forslag til æresforedragsholdere. Det er ingen faste kriterier for valg av æresforedragsholdere. Send navn og gjerne kontaktinfo med en kort begrunnelse til styret.

5. Legeforeningens faglandsråd møttes i slutten av april. Faglandrådet er en samling av representanter fra hver av de 46 fagmedisinske foreningene. Store foreninger har flere representanter enn små og sakslisten preges av det. Av saker med interesse for oss var gjennomgang av den nye spesialistutdanningen. Diskusjonen pekte på flere svakheter, blant annet mange aktører med til dels uklare ansvarsområder. Det er dessuten en utfordring at selv om læringsmål er definert på nasjonalt nivå er læringsaktivitetene for å oppfylle læringsmålene ikke like i de ulike helseregionene. For de som har med barn å gjøre kan det være greit å vite at det er laget et nettbasert oppslagsverk om barns legemidler som ble presentert på møtet:

Hvis noen lurer på hvor faglandsrådet er plassert i Legeforeningens organisasjonskart:

6. Det er nylig vedtatt endringer i helsepersonelloven og pasient- og brukerrettighetsloven som er relevant for plastikkirurger. Det er nå lovfestet aldersgrense for kosmetiske inngrep på 18 år. Lovteksten lyder:

"Pasienter under 18 år kan ikke avgi gyldig samtykke til kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse, jf. helsepersonelloven § 4 b. Foreldre eller andre som har foreldreansvaret for pasienten, kan heller ikke avgi gyldig samtykke til slikt inngrep, injeksjon eller behandling."

Videre stilles det kompetansekrav for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling. Lovteksten finnes på:

7. Amin Kalaaji er redaktør for boken "Plastic and aesthetic regenerative surgery and fat grafting: Clinical application and operative techniques" som blir utgitt på Springer Nature. Boken har 1714 sider fordelt på 117 kapitler og er skrevet av 242 forfattere, inkludert 72 kvinnelige kolleger, fra 31 land og 5 kontinenter. Flere av forfatterne er norske. Boken vil bli publisert i hardcover og som ebok. Lørdag 11. juni 16:00 - 18:00 arrangeres et webinar i forbindelse med utgivelsen. Registrering er gratis og gjøres på:

8. Gratulerer til Thomas Sjöberg som disputerer for PhD graden i helsevitenskap fredag 3. juni 2022 klokken 10:15 - 16:00 med avhandlingen "Optimising breast reconstruction. A clinical study on autologous breast reconstruction”. Prøveforelesning og disputas strømmes:

Det er hyggelig å kunne løfte frem forskning, så gi gjerne tilbakemelding om disputaser eller publikasjoner som bør formidles til dine plastikkirurgiske kollegaer.

Med ønske om en god sommer!

Lars Frich

Norsk plastikkirurgisk forening