Medlemsbrev februar

Kjære medlemmer,

for noen er vinterferien vel overstått, for andre har den nettopp begynt. Her følger diverse informasjon.her følger diverse informasjon.

1. Endring i Forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep

Forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep er vedtatt endret, og endringen trer i kraft 21. mars 2023. I den nye utgaven av forskriften er det spesifisert at forskriften ikke bare gjelder markedsføring av kirurgiske inngrep, men også injeksjoner eller deponering av fillere og legemidler hvis det er kosmetisk eller estetisk indikasjon for inngrepet. Det er også spesifisert at markedsføring ikke skal utformes slik at den kan oppfattes å være rettet mot barn under 18 år og at markedsføring ikke skal utformes på en måte som bidrar til økt kroppspress hos barn. Bak endringene ligger et ønske om å motvirke kroppspress hos barn og unge og det vil sannsynligvis bli økt oppmerksomhet om dette i tiden som kommer både fra Helsetilsynet og fra andre instanser som Rådet for legeetikk.

De vedtatte endringene er foreløpig ikke lagt inn i forskriften som finnes på:

De vedtatte endringene finnes på:

2. Non-melanom hudkreft

Utkast til veileder for non-melanom hudkreft har vært på høring til avdelings- og seksjonsledere og første utgave er nå lagt ut på våre hjemmesider. Vi håper veilederen vil bidra til en ensartet behandling av pasienter med non-melanom hudkreft ved norske plastikkirurgiske avdelinger og ønsker tilbakemelding om feil, uklarheter eller forslag til forbedringer som kan innarbeides i kommende utgaver av veilederen. Send gjerne tilbakemelding på veilederen til arbeidsgruppen ved Henrik Løvendahl Svendsen (henrik.lovendahl.svendsen@helse-bergen.no) og Norsk plastikkirurgisk forening.

Veilederen er lagt ved som vedlegg til denne eposten og finnes også på vår hjemmeside:

3. ICOPLAST

International confederation of plastic surgery societies (ICOPLAST) arrangerer sin andre verdenskongress i Dubai 5-7. mai 2023. Frist for registrering til redusert pris er 28. februar 2023.

Mer informasjon:

4. EURAPS

European association of plastic surgeons (EURAPS) arrangerer sitt årlige møte i Stockholm 25-27. mai 2023. Frist for early bird registrering er 21. mars 2023.

5. Høstmøtet og Plastic surgery the meeting

Vårt eget høstmøte er planlagt arrangert i uke 43. Dessverre ser dette ut til å kollidere med American society of plastic surgery sitt møte - Plastic surgery the meeting - som arrangeres 26-29 oktober 2023 i Austin. Styret tar gjerne mot innspill til tema og/eller foredragsholdere som bør vurderes til neste høstmøte.

Foreningens hjemmeside finner du på:

Lars Frich

Norsk plastikkirurgisk forening