Medlemsbrev 9. februar 2024

Kjære medlemmer,

en lang mail med mye informasjon.

1. Nytt styre

Styret var på valg på fjorårets generalforsamling. Tusen takk for innsatsen til Kirsten Elisabeth Schjelderup Kleppe og Hai Quan Dinh Nguyen som har gått ut av styret og velkommen til de nye styremedlemmene Jasmine Tahri, Hildur Skuladottir og Marlene Løw (vara). Kontakt gjerne styremedlemmene hvis det er saker dere ønsker foreningen bør engasjere seg i eller orienteres om. Medlemmene i styret finner dere på:

2. Høstmøtet

Høstmøtet 2023 ble arrangert på Oslo militære samfund. Hovedgrunnen til det var et ønske om økt fleksibilitet med hensyn til tidsfrister, pris og et bedre egnet lokale enn Ullevål Meet. Det førte til vesentlig merarbeid for styret, men ga oss også fleksibilitet og nyttige erfaringer. Vi mottok flere faglige bidrag enn det ville ha vært tid til å avvikle i løpet av en dag. Som et alternativ til å avvise bidrag ble det satt opp en sesjon med elektroniske posterpresentasjoner. Møtet hadde 120 deltakere og det ble holdt 23 foredrag, 15 elektroniske posterpresentasjonen og et temaforedrag.

Lokalene var i minste laget for så mange deltakere. I evalueringen etter møtet var mange positive til at neste høstmøte skulle arrangeres uavhengig av Norsk kirurgisk forening, mens andre ønsket neste møte i samarbeid med Norsk kirurgisk forening. Mange savnet et sted å sitte i lunchen og ønsket bedre kvalitet på lunchen. Flere ga uttrykk for at de savnet at industrien var til stede og andre ønsket tettere kontakt med andre kirurgiske fag. Posterpresentasjoner lagt til pausene var uheldig, men var det eneste alternativet til å avvise flere gode bidrag. Noen var begeistret for elektroniske posterpresentasjoner, andre ikke. Noen ønsket fysisk poster fremfor elektronisk poster, men det er ikke forenlig med en å ha en frist for innsending kort tid før møtet.

Etter å ha gjennomgått tilbakemeldingene har styret landet på at plastikkirurgisk høstmøte 2024 blir sammen med Norsk kirurgisk forening på Ullevål Meet som tidligere. Fristen for innsending av abstrakt blir sannsynligvis 1. september. Flere detaljer kommer etter hvert. Styret tar gjerne mot forslag til tema for symposier/fellesmøter og tips om eksterne foredragsholdere.

2. Non-melanom hudkreft

Arbeidet med veileder for non-melanom hudkreft går fremover. Vi samler representanter fra Norsk patologforening, Norsk forening for allmennmedisin, Norsk forening for otorhinolaryngologi, hode- og halskirurgi og Norsk forening for dermatologi og venerologi til et møte i mars. Kom gjerne med innspill problemstillinger som bør diskuteres på et slikt møte. Første utgave av veilederen ligger på våre hjemmesider:

3. SCAPLAS

Scaplas arrangeres i år i Helsinki 12.-14 juni. Frist for innsending av abstrakt er 12. mars.

4. Plastic surgery The meeting

Plastic surgery The meeting arrangeres i år 26-29 september i San Diego. Norsk plastikkirurgisk forening er Global partner i American society of plastic surgeons (ASPS) og har tilbud om å bidra med en muntlig presentasjon og 10 e-postere som går utenfor den vanlige seleksjonsprosessen og automatisk aksepteres. Deadline for innsending til ASPS er 28. februar. Ta kontakt for mer info hvis dette er av interesse. Bidrag må sendes til styret snarest på: npkf-styret@outlook.com.

5. Neserekonstruksjon med Fredrick Menick

Nergis Nina Suleiman har tatt initiativ til et en-dags seminar om neserekonstruksjon med Fredrick Menick. Seminaret blir sannsynligvis på Rikshospitalet mandag 22. april klokken 08:00-18:00. Dette er et fint initiativ og foreningen støtter kurset med en underskuddsgaranti. Det er startet en prosess for å få kurset godkjent av Legeforeningen slik at det er mulig å søke refusjon for reise og opphold. Det kommer mer informasjon så snart dette er avklart. Utkast til program er vedlagt. Ta kontakt med Nergis Nina Suleiman for mer detaljer: nesule@ous-hf.no.

6. EBOPRAS

Gratulerer til Thomas Sjöberg som har fullført første del av The European board of plastic and reconstructive and aesthetic surgery (EBOPRAS) eksamen og lykke til med del to som skal tas til høsten! Foreningen ønsker å bidra til fagutvikling og kompetanseheving og medlemmer av Norsk plastikkirugisk forening kan søke om støtte til dekning av eksamensavgift til EBOPRAS. Mer informasjon finnes på våre hjemmesider.

7. Medlemmer som ikke får mail

Vi har fått tilbakemelding om at noen medlemmer ikke får disse mailene. Mailene sendes ut via en mailingliste som administreres av Legeforeningen. Hvis du kjenner noen som ikke får disse mailene må vedkommende ta kontakt med Legeforeningen og be om å bli registrert som medlem i Norsk plastikkirurgisk forening, eventuelt sjekke at Legeforeningen har registrert korrekt epost adresse.

Foreningens hjemmeside finner du på:

Lars Frich

Norsk plastikkirurgisk forening