Buskerud Legeforenings lederstipend

Lederstipendet er et tilbud til medlemmer av Buskerud Legeforening.

Formål

Det er stort behov for flere leger med formell lederkompetanse, hvis ikke leger skal bli akterutseilt i fremtidens helsevesen. Vi mener legens dybdekunnskaper gjør ham/henne til naturlige ledere. Imidlertid er det viktig med formell lederkompetanse på masternivå for å få leger inn i lederposisjoner, både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

For å stimulere medlemmer til å ta slik ledelsesutdanning er det etablert en stipendordning med årlige lederstipend på inntil 25 000 kroner per søker. Maksimal samlet tildeling fra Buskerud legeforening (BLF) pr år er begrenset til 50 000 kroner. Stipendet skal dekke kostnader knyttet til utdanningen for leger som ikke får dette dekket av kommunen/helseforetaket, inklusive tap av arbeidsinntekt grunnet utdannelsen.

Stipendkomite

Stipendkomiteen består av BLFs styre. Søknader vurderes fortløpende.

Regler

Lederstipendet er et tilbud til medlemmer av Buskerud Legeforening.

• Det etableres årlige lederstipend på inntil 25 000 kroner. Maksimal samlet tildeling pr år er begrenset til 50 000 kroner.
  • Stipendet utlyses en gang årlig og tildeles av BLFs styre.
  • Søknaden må være BLFs styre i hende senest 31. desember for tildeling året etter
  • Stipendet tildeles medlemmer av BLF, styremedlemmer i BLF kan ikke tildeles stipend.
  • Stipendet utbetales ved bekreftet plass og/eller påbegynt studie på ledelsesutdanning på masternivå

Styret Buskerud legeforening