Gode debatter på årsmøtet

Årsmøtet i Karasjok i begynnelsen av april hadde godt oppmøte.Framtidas legevaktstruktur i Finnmark og forslag om nedleggelse av abortnemnden i Finnmark var oppe til debatt. Årsmøtekurs var emnekurs i farmakologi.
Roar Dyrkorn foreleser.JPG
Roar Dyrkorn foreleste på årsmøtekurset om farmakologi.

Bjørn Nordang, fastlege i Nordkapp kommune og medlem i referansegruppe for legevaktmedisin i Allmennlegeforeningen, innledet med en beskrivelse av historikk og planer for legevaktspolitikken i Norge. Hvordan møte krav om interkommunale legevaktdistrikter med store pasientgrunnlag i et fylke med så store avstander og spredt bebyggelse?

Ingrid Petrikke Olsen redegjorde også for planer om sentralisering av abortnemnder, der abortnemnda i Finnmark er foreslått lagt ned, og all nemndbehandling lagt til UNN.

Årsmøtet var enige om at nemnda i Finnmark bør beholdes på grunn av nærhet til kvinnene dette gjelder, og at lokal kulturell og medisinsk kunnskap er viktig for å gi et godt tilbud til de dette gjelder og som allerede er i en sårbar situasjon.

Årsmøtekurs var farmakologi. og de to Trondheimslegene Roar Dyrkorn og Ketil Espnes, begge med en fot hver i hhv allmennmedisinen og klinisk farmakologi, ledet deltakerne trygt gjennom relevante tema innenfor farmakologien. Begreper som farmakokinetikk og farmakodynamikk fikk en liten oppussing i vår mentale bevissthet, videre var temaene hvordan interaksjoner, ulike pasientgrupper og sykdommer, påvirket effekten av legemidler. Alt illustrert gjennom en rekke relevante kasuistikker og eksempler. Foreleserne holdt også en høy profil i det sosiale programmet under kurset, Ketil fikk bl.a. utdelt Finnmark legeforenings badstuknapp, og Roar deltok på en 9 mils snescootertur ila en av de aktive lunsjene.