Høringsuttalelse fra Finnmark legeforening på handlingsplan for intensivmedisin - Helse Nord
Generelle kommentarer:
Ved gjennomlesning av utvalgets rapport får FLF inntrykk av at det er UNN og NLHS behov for økt ressurstilførsel til intensivmedisin som ligger bak hele utformingen og valg av fokus når rapporten er ført i pennen. FLF finner ingen grunn til å betvile at UNN og NLHS har et reelt behov for mer ressurser men vi reagerer på at rapporten skaper en forventning om at disse uten videre kan hentes fra de omkringliggende lokalsykehusene. Istedet for å ensidig fokusere på at den ledige kapasiteten på lokalsykehusene skal overføres til Tromsø og Bodø, kunne man ha valgt å balansere utredningen ved å kartlegge om ikke UNN og NLSH kunne ha frigjort noe kapasitet ved å overføre pasienter raskere tilbake til sitt lokalsykehus for fortsatt intensivbehandling. En slik tilnærming ville også styrke akuttberedskapen ved at de pasientnære lokalsykehusene får mer erfaring med respiratorpasienter.
FLF vil minne om at det er store industrielle prosjekter, både pågående (snøhvit) og planlagte (Goliat, Stokmann, gruvedrift i Sør Varanger) utenfor Finnmarkskysten. Det må derfor tas høyde for at begge Finnmarkssykehusene må ha en tilfredstillende akuttberedskap.
Nivåinndeling:
FLF er bekymret for om den strikte inndelingen i nivå I, II og III vil gjøre det mulig å opprettholde nødvendig kompetanse på respiratorbehandling på nivå I sykehus. Dersom man kun skal innlede respiratorbehandling før videresendelse med ambulansefly vil fagpersonellet få mindre mulighet til å opprettholde den nødvendige kompetanse. "Litt" respiratorbehandling krever mer enn "litt" kompetanse. I Finnmark vet vi av erfaring at det vil oppstå situasjoner hvor værforhold og kapasitetsmangel i luftambulansen eller på høyere nivå, gjør at man likevel må behandle respiratorpasienter over vesentlig lengre tid enn ett til to døgn. Uten et minimum av lokalt personell, dvs dagens nivå, med slik erfaring vil det kunne bli medisinsk uforsvarlig.
En vesentlig del av respiratorpasientene ved begge sykehusene i Finnmark er eldre kronikere med lungesykdom som har behov for kortere (3 -5 døgn) respiratorbehandling i forbindelse med for eksempel akutte infeksjoner. Det vil fortone seg medisinsk meningsløst og uetisk å transportere disse til et annet sykehus for så å bli returnert 2-3 dager senere.
FLF ønsker derfor en mindre strikt nivåinndeling enn hva utvalget foreslår.
Økonomi:
Arbeidsgruppen presenterer ett regnestykke hvor ett respiratordøgn ved lokalsykehus er 4x høyere enn ved universitetssykehus. FLF mener dette regnestykket er uriktig fordi det bl.a. ikke er tatt høyde for at de små intensivavdelingene ivaretar andre funksjoner som eks. medisinsk overvåkning, postop/recovery, deltagelse i stansteam, traumeteam og barneteam.
Seksjonsoverlege ved intensivavdelingen Hammerfest sykehus har etter rådføring med Jon Magnussen, leder for utvalget " Fordeling av inntekt mellom regionale helseforetak", kommet fram til et mer sansynlig regnestykke for kostnadene i Hammerfest. Magnussen påpeker at besparelsene ved å eks. legge ned intensivavdelingen i Hammerfest vil være minimale så lenge vi må ha tilnærmet samme antall personer ansatt for å
utføre resterende arbeidsoppgaver. I tillegg må man regne transportutgifter for pasientene som måtte videre til annet sykehus.
Nødvendig bemanning for å ha en respiratorpasienter over tid 29,1 stillinger:
kr: 14,55 mill
Nødvendig bemanning for med. overvåking og post opr.22,5 stillinger:
kr. 11,25 mill
Diff 22,5 til 29,1 stillinger:
kr. 3,33 mill
Øvrige lønnskostnader:
kr. 0,42 mill
Ferievik. for økte stillinger:
kr. 0,35 mill
Total merkostnader for å ha respiratorpasienter:
kr. 4,1 mill
Liggedøgnspris for å behandle respiratorpasienter ved Hammerfest Sykehus:
4,1 mill : 171 liggedøgn = ca kr. 24 000 pr. døgn.
Oppsettet kan være like diskutabelt som beregninger gjort i rapporten, men uansett hvordan man beregner kostnadene for Hammerfest Sykehus kommer man langt under 140 000,-/døgn slik utvalget har regnet. Og også under 35 000,-/døgn som beregnet for NLSH og UNN.
Regnestykket ovenfor understreker FLFs generelle kommentarer om at utvalget ensidig har hatt fokus på å overføre ressurser fra lokalt til sentralt, hvilket ikke er itråd med mandatet fra Helse Nord.
Beklageligvis videreføres dette fra Helse-Nord i oppsummeringsbrevet etter dialogmøtene. F.eks ved å påpeke i konklusjonen at inntektsfordeling ikke har tatt høyde for at flere intensivpasienter vil måtte overføres til UNN/NLSH og at man dermed må revurdere dagens avtale. FLF finner at en revurdering av inntekstfordelingen isåfall er motstridene med at Helse Nord i det samme notatet søker å fremstille den foreslåtte nivåinndelingen som udramatisk for lokalsykehusene, da det likevel vil være få, nærmest ett ubetydelig antall, respiratorpasienter som må overflyttes innenfor en ny organisering.
Utdanning:
En strukturendring, med medfølgende redusert pasientbehandling, av intensivmedisin vil få store konsekvenser for spesialistutdannelsen innenfor flere fagområder. Ved Kirkenes sykehus er det først og fremst medisinske assistentleger som vil stå i fare for å få redusert sin godkjente utdannelsestid til 2- årstjeneste. ( Avd overlegen har allerede vært i kontakt med spesialistkomiteen vedr. dette.) Ved Hammerfest sykehus vil utdanningsstillinger innenfor
medisin, anestesiologi, pediatri, gynekologi og kirurgi måtte bli vurdert for redusert godkjent tjenestetid. Særlig utdanningsstillingen i anestesiologi ville stå i fare for å falle bort.
Ettersom Finnmarkssykehusene i stor grad produserer sine egne spesialister gjennom disse utdanningsstillingene, ville det medføre ett katastrofalt tilbakeslag for rekrutteringen av leger til foretaket. Målsetningen i Rekrutterings-og Stabiliseringsprosjektet ( RSP) av leger i Finnmark om 5 ferdige spesialister per år vil bli umulig å nå.
For turnusleger vil det bli mindre interessant å velge seg til sykehus med minimal intensivmedisin. Mange assistentleger rekrutteres gjennom turnusopphold og rekrutteringen av leger til Finnmarkssykehusene kan således påvirkes i negativ retning.
Studieplanen for den medisinske utdannelsen ved UiT er under revidering. Tonen så langt i revisjonsarbeidet har vært å desentralisere større deler av den praktiske undervisningen til lokalsykehus og fastleger. Vi vet av erfaring fra studenter at det å følge en intensivmedisinsk behandling ved et lokalsykehus fortoner seg som et eldorado av tilførte kunnskaper. Det ville være synd om Helse Nord trekker i annen retning enn UiT i saken.
Nivå inndeling i Helse - Finnmark:
FLF mener Helse Finnmark i dag har en fornuftig praksis for hvilke pasienter som behandles på lokalsykehus og hvilke som overflyttes til høyere nivå. Dagens praksis er ikke svært annerledes enn hva utvalget foreslår ved å nivåinndele slik at Kirkenes blir nivå I sykehus og Hammerfest nivå II sykehus. FLF er uenig i utvalgets strikte grenser mellom nivåene og ønsker mer glidende overganger som framstår som medisinsk hensiktsmessig i hver enkelt situasjon. Det er særlig utvalgets begrensinger på lengden av behandling på nivå I sykehus vi reagerer på. Som påpekt ovenfor tror vi det kan bli vanskelig å opprettholde akuttberedskapen innenfor respiratorbehandlingen ved Kirkenes sykehus med ytterligere reduksjon av volum.
Oppsummering:
FLF vil imøtegå rapportens forventning om at det er mulig å overføre ressurser innen intensivmedisin fra lokalsykehusene i Finnmark til UNN/NLSH, jfr regnestykket ovenfor.
For å frigjøre kapasitet ved de to store sykehusene, som vi ikke betviler er for liten, ønsker FLF at Helse Nord utreder hvor mye som kan fristilles ved at respiratorpasienter tilhørende lokalsykehusenes nedslagsfelt overflyttes til lokalsykehuset på et tidligere tidspunkt enn hva som er praksis i dag. Om transporten av respiratorpasienter kan foregå fra lokalt til sentralt må den også kunne gå andre veien. Et slikt tiltak vil balansere og være riktig utfra Helse Nords overordnede prinsipper om behandling på laveste nivå og et pasientnært tilbud. Rapporten er mangelfull på dette området. FLF vil presisere at et unntak fra tidligere tilbakeføring vil gjelde multitraumatiserte pasienter og særlig pasienter med behov for nevrorehabilitering. Både nasjonale og internasjonale erfaringer tilsier at disse pasientgruppene bør tilbys plass ved spesialiserte rehabiliteringsavdelinger.
FLF er enig i utvalgets forslag til nivåinndeling av sykehusene i Helse Nord men mener grensene mellom nivåene er for strikte og må få et annet praktisk utkomme basert på hva som er best for hver enkelt pasient. Utvalgets forslag om at nivå I sykehus skal sende respiratorpasienter fra seg innenfor ett døgn vil itillegg være katastrofal for spesialistutdannelsen.
30.06.08
Ingrid Petrikke Olsen Pal Ivan
Nestleder FLF Leder FLF
(sign) (sign)