Langfeldt årets Finnmarkslege 2014

Erik Langfeldt, fastlege og kommuneoverlege i Nordkapp er tildelt prisen som årets Finnmarkslege 2014. Prisen fikk han overrakt over telefon i går kveld i forbindelse med Finnmark Legeforenings medlemsmøte i Alta.
erik-langfeldt
Erik Langfeldt årets Finnmarkslege 2014

Langfeldt tildeles den ærefulle tittel Årets Finnmarkslege på bakgrunn av et særdeles produktivt legeliv i en av Finnmarks kystkommuner. Han har satt solide faglige spor ikke bare i egen kommune eller eget fylke, men også nasjonalt.

Han omtales som arkitekten bak fylkets kanskje beste og mest stabile legetjeneste. Nordkapp-miljøet blir lagt merke til på grunn av høy faglig standard og en stabilitet som mange kommuner i fylket bare kan drømme om. Langfeldt har i en årrekke vært sterkt engasjert i opprettholdelsen av og utviklingen av sykestuene i Finnmark, og som ledd i dette forfattet en rekke rapporter og artikler om emnet. Hans faglige engasjement for sykestuemedisinen  har gjort han til en nasjonal størrelse på dette fagfeltet. Han har også engasjert seg i nettverksarbeid om desentralisert terminal omsorg og kreftbehandling i fylket, arbeidet med sikkerhet og arbeidsmiljø i fiskeriene og vært mangeårig leder for den kollegiale støttegruppa for leger i Finnmark.

Fra og med turnustjenesten har Langfeldt vært finnmarkslege og har gjort seg bemerket på en rekke arenaer. Han arbeider i dag som fastlege og kommuneoverlege, og er spesialist i allmennmedisin og samfunnsmedisin.

Finnmark Legeforening gratulerer en verdig prisvinner.