Prydz årets Finnmarkslege

Peter Prydz ble 7. november kåret til årets Finnmarkslege. Prisen består av et skjold og ble høytidelig overlevert under kurset "Hvordan bygge en god lege" hvor Peter var foreleser og medarrangør.
Årets Finnmarkslege 2013
Foto: Arve Østlyngen

Av Harald Sunde, honnørkomiteen

Årets Finnmarkslege ble født i Oslo, vokste opp der, men flyttet til Tromsø i ungdomstida, og gikk gymnaset i Tromsø. Dette ble begynnelsen på et fast nord-norsk tilholdssted.
  Medisinstudiet ble fullført i Tromsø i 1982, og kort tid seinere var han innbygger i Hammerfest der han hadde fått seg jobb som allmennlege, et yrke han fortsatt innehar.
  For Norges befolkning er Peter begynt å nærme seg C-kjendis-status; en bragd i seg selv. Som finaledeltaker i Påskelabyrinten, deltaker på Popquiz og Quizdan har han imponert landets seere og lyttere med kunnskap langt utover det medisinske fagfeltet.
  Også innen idretten har han satt spor etter seg; han er en god løper med sine lange bein og lange steg. Han er også en dyktig o-løper; der det å bli nordnorsk mester i 1996 i Pasvikdalen kanskje er et av de sportslige høydepunktene (tross påfølgende akutt sykehusinnleggelse for hornhinnerift som følge av ufrivillig møte med noen av dalens tørr-furuer). Han har også i mange år vært inspirator og trener for yngre krefter innen idretten i Hammerfest.
  Men det er likevel i kraft av sin legejobb Peter Prydz nå er blitt funnet verdig til Finnmark legeforenings høyeste ærestittel. Skjoldet, beviset på utnevnelsen, ble overlevert den 7/11 i forbindelse med Finnmark Legeforenings kurs ” Hvordan bygge en god lege? Profesjonsveiledning i medisinen”. Peter var selvfølgelig foreleser og medarrangør. Og det er nettopp som fagmann, inspirator og veileder hovedpersonen har utmerket seg. Han hadde i flere år en deltidsstilling på Universitetet i Tromsø, han har arbeidet i Legeforeningens veilederkomite og på den måten veiledet og inspirert andre veiledere i allmennmedisin-faget. Han har selv hatt syv veiledergrupper i allmennmedisin. Og naturlig nok har han hatt en rekke femteårsstudenter fra universitetet i Tromsø og turnusleger på Allmed legesenter i Hammerfest gjennom en periode på 30 år.
  Han har alltid holdt den faglige fanen høyt hevet og har bidratt til utarbeiding av utallige allmennmedisinske prosedyrer, både sammen med kollegene i Hammerfest og på nasjonalt nivå. Et av hans prosjekter (sammen med kollega Kirsti Malterud) resulterte i en opplæringsfilm i ” medisinsk uforklarte plager og sykdommer” som brukes både i grunn, videre- og etterutdanning av leger. Han er også medforfatter i flere bøker, bl.a. nettbasert utdanningshåndbok for veiledningsgrupper i allmennmedisin.