Hedersprisen 2018 går til Erik Arnesen

Under årsmøtet i Hedmark legeforening, delte leder Marte Kvittum Tangen ut hedersprisen for 2018 til Erik Arnesen. Arnesen fikk med seg vakre ord fra lederen. I tillegg fikk han med hjem en tegning av Oddmund Mikkelsen og en bukett fargerike blomster.
fullsizeoutput_65b3
Erik Arnesen

Hedersprisen 2018 går til Erik Arnesen

Arnesen kom til Sentralsjukehusets avdeling i Elverum i 1980 som overlege på medisinsk avdeling. Siden den gang har han hatt en rekke lederjobber ved sjukehuset. Han ble etter kort tid valgt som legerådsformann og havnet da i sykehusledelsen. I 1988 ble han sjef ved medisinsk avdeling, og i 1993 ble han sjefslege. Denne stillingen hadde han i ni år, og han var også et halvt år direktør ved sjukehuset. Han var engasjert i den faglige utvklinga av Sykehuset på Elverum , og var også aktiv i den til tider krevende prosessen da sykehusene i Hamar og Elverum ble slått sammen til en administrativ enhet.

Etter årene som sjefslege, gikk han tilbake til jobben som seksjonsoverlege ved nyreseksjonen på medisinsk avdeling, en stilling han hadde fram til pensjonsalder.
Arnesen omtales som den som harbygget opp nyre- og dialyseavdelingen ved sykehuset.

Arnesen har også engasjert seg i «Gammeldoktoren» på Glomdalsmuseet, og han er nå leder av Utstillingsutvalget for «Gammeldoktoren»- Han er en mye brukt foredragsholder innen temaet medisinsk historie. Han har også vært med på å videreutvikle utstillinga. Han har  stilt opp som omviser og formidler av viktig medisinsk historie når han har hatt omvisning for mange ulike grupper på utstillinga ”Gammeldoktoren.” Både leger, annet helsepersonell og andre besøkende har fått glede av hans medisinsk-historiske kunnskap.