Referat fra styremøte i NTLF 24. mars 2020

Tilstede: Mathis Heibert, Anna Hjort-Hansen, Børge Winther, Ragnhild Holmberg Aunsmo, Christine Agdestein, Tom A. Julsrud, Olaf Kleinau, Jørund Resell, Dragan Zerajic, Bente Grønnesby

Møtet ble avholdt på Skype.

Saksliste:

Sak 7/2020:     Coronasituasjonen

Det oppleves at noen fastleger har mindre å gjøre. Mange pasienter er redde for å belaste fastlegen, og tror at de ikke skal ta kontakt i denne kritiske tiden. Dette kan også føre til at pasienter venter for lenge på å kontakte legen.
Det er en firedobling av antall telefonhenvendelser, og videokonsultasjoner utgjør ca. 70% av hverdagen. For noen kan det føles litt utfordrende å holde struktur i hverdagen, men stort sett har omstilling til en ny hverdag med videokonsultasjoner og telefonkonferanser har gått smidig.
Det er mangel på smittevernsutstyr.

Mange legekontor har delt opp ansatte i team og veksler mellom å ha hjemmekontor og å være på kontoret.

Det er bekymring rundt økonomi til fastlegekontorene og noen har allerede begynt å permittere. Dette er et paradoks.

Sykehusene i Levanger og Namsos har totalt 18 respiratorer, og ytterligere 5 er i bestilling.  Det oppleves ikke at antall respiratorplasser er problemet, men det er utfordrende for bemanningssituasjonen. Det utarbeides eskaleringsplaner for bemanning. Det sees også på rekruttering fra andre avdelinger

Det er opprettet en innsatsgruppe for Covid19. Denne består av medlemmer fra NFA og Allmennlegeforeningen. Denne gruppen jobber med praktisk tilrettelegging som f.eks. faglige råd for fastleger, nyhetsbrev for Lis1, endringer fra Folkehelseinstituttet, behov for midlertidig endring av finansiering m.m. Link til siden finner du her: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/allmennlegeforeningen/covid-19/medlemsbrev-i-forbindelse-med-covid-19/

Namf: Hvordan håndterer man smittede som er offshore?
Det er etablert en avtale med helikopterservice. Strenge regler i forhold til å ikke utsette bl.a. pilot for smitte.

Sentralt: satt opp en driftsgruppe – skal se på endringer av pasientkontakt, det utredes muligheter for kveldstakst etter kl. 1600

Smittervernutstyr i kommunene
Det rapporteres hver 2 andre uke til Helsedirektoratet, hvor mye er brukt, hvor mye til gode, hvor mye har vi igjen.

Det stilles spørsmål om det blir gitt god nok opplæring i bruk av smittevernutstyr.
Det er viktig med informasjon om bruk slik at ikke bemanning blir en utfordring.
Mange kommuner har opplæring. Finnes også som e-læringsprogram. Hva med gjenbruk av utstyr? Det er ønskelig at dette blir tatt opp i et kommunelegeforum. Ragnhild tar saken videre.

Dette er også en stor utfordring når det gjelder sykepleiere på institusjon og for hjemmesykepleiere.

Nyttige lenker: https://kurs.helse-midt.no/Sider/Smittevern---påkledning-og-avkledning-ved-påvist-smitte-covid-19.aspx

Diverse:
NTLF v/Dragan har gitt positive tilbakemeldinger og full støtte til kommunelege Arne By på Frosta. Det er viktig å følge opp kollegaer i disse tider!

Det ble besluttet å ha hyppigere styremøter fremover så neste møte er 31. mars kl. 1800 – Skype, Bente sender ut innkalling.