Retningslinjer for mentorordningen til Norsk medisinstudentforening Oslo og Oslo legeforening

Retningslinjene er basert på tidligere retningslinjer, møtereferater og evalueringer av ordningen. Oslo, september 2017

Beskrivelse av ordningen

Medlemmer av Nmf Oslo på alle kull ved Universitetet i Oslo har gjennom denne ordningen mulighet til å være med i en gruppe med andre studenter, samt en mentor som er lege. Gruppene møtes noen ganger i semesteret, og diskuterer ulike saker. Dette er et samarbeid mellom Nmf Oslo og Oslo legeforening, og er uavhengig av studieprogrammet ved UiO. Studenter og mentorer har frivillig meldt seg på, og kan når som helst trekke seg fra ordningen.

Målsetting

1. Studenter skal få mulighet til å ha fast kontakt med en ferdig utdannet lege, uavhengig av familiebakgrunn, arbeidserfaring, studiegrupper eller andre personlige forhold.
  2. Mulighet til å diskutere opplevelser, følelser, etikk og andre temaer knyttet til rollen som lege og medisinstudent.

Sammensetning

Gruppene bør ideelt bestå av én mentor og 5-6 studenter. Mentoren er utdannet lege, men spesialiseringen kan variere. Fokuset skal først og fremst være på legerollen, ikke på fag, men legens fagområde vil nok likevel påvirke gruppemøtene. Studentene har derfor mulighet til å søke seg inn på ønsket fagområde ved påmelding.

Studentene bør bestå av studenter fra forskjellige kull, da dette kan skape en god dynamikk i gruppa. Som ny student har man ofte spørsmål som eldre studenter ikke tenker over lenger, og det kan diskuteres hvorfor studenter på høyere kull ikke lenger reagerer på det de gjorde i starten. Samtidig kan de eldre studentene fungere som ”hjelpementorer” i noen saker.

Gruppene bør med fordel bestå av begge kjønn, men siden det er en høy andel kvinnelige medisinstudenter, kan det være vanskelig å få til en jevn fordeling.

Møter

Selv om det er frivillig å melde seg inn i gruppa, bør man forplikte seg til å delta på møtene når man først har meldt seg på. Dersom man ikke har mulighet til å delta på et møte, må man gi beskjed om dette i god tid. Studenter eller mentorer som ønsker å melde seg av ordningen, må gi beskjed til mentoransvarlig i Nmf, men det er ønskelig at man likevel deltar på resten av møtene i det inneværende semester.

Møtefrekvensen bør være 2-4 ganger i året, og minst én gang i semesteret for å få kontinuitet. Dersom deltakerne innad i gruppene ønsker å møtes oftere, er det selvfølgelig greit å avtale dette, dog kan det være vanskelig å oppnå fullt oppmøte hver gang dersom møtefrekvensen blir høy.

Forslag til struktur og temaer til diskusjon på møtene

Møtene bør vare i 1-3 timer. Det kan være en fordel å bli enige i forkant av hvert møte om hva som skal diskuteres på møtet, slik at alle kan møte litt forberedt. Da kan studenter og mentor på forhånd ha reflektert rundt temaet og få forberedt eventuelle spørsmål. Noen grupper har strukturert møtet slik at mentor forbereder og bestemmer tema for første halvdel av møtet, mens studentene på rundgang har bestemt tema for andre halvdel.

Mulige temaer til diskusjon. Studentene kommer til å ha egne refleksjoner og spørsmål rundt temaene, men spørsmålene under kan være til hjelp hvis det er nødvendig:

• Livet rundt jobben som lege: Hvordan er det å kombinere jobben med å ha barn? Hva om partneren også er lege? Hvordan få tiden til å strekke til? Blir det mye henvendelser fra venner og familie om sykdom og diagnoser?
  • Medisinstudiet: Hvordan er studiet lagt opp nå i forhold til da mentor var student? Hvilke inntrykk og opplevelser sitter best igjen fra studietiden? Hvordan var overgangen fra studier til jobb? Hva slags erfaringer og tips har de eldre studentene til de yngre studentene på gruppa? Hvor høyt bør deltidsjobb prioriteres? Hva slags jobber ser bra ut på CV-en, og er dette noe man egentlig trenger å tenke over?
  • Psykisk helse: Kan studiet og legejobben til tider være mer krevende enn det er ”lov” å gi inntrykk for? Hvordan unngå utbrenthet? Hvordan takle at man gjør feil i jobben eller stryker på eksamen?
  • Turnus og spesialisering: Hvor tok mentor turnus? Hvordan var det? Hvilke utfordringer var det? Var det tid til noe annet? Når bestemte mentor seg for spesialisering? Hva var avgjørende faktorer? Hvilke andre muligheter var aktuelle? Hvordan er arbeidsdagen nå?
  • Aktuelle tema: Er det noe aktuelt fra nyhetene det er mulig å snakke om? Pasienter som klager, leger som har gjort feil/mister jobben. Kjenner mentor til tidligere kollegaer/seg selv som har vært i en slik vanskelig situasjon?

Dersom mentor er åpen for hospitering av og til, er nok dette også populært blant noen av studentene. Dette organiserer mentor selv, og er verken noe krav eller forventing.

Dette skrivet er først og fremst ment som en hjelp for mentorer, og ikke noe man må binde seg til. Gruppene velger selv hvordan møtene struktureres, temaer til diskusjon, hvor man møtes og møtefrekvens.

Lykke til med arbeidet med mentorgruppene!

Dersom det skulle være noe, ta kontakt med mentoransvarlig i Nmf Oslo på mail: nmf.oslo@medisinerstudent.no