Oslo-legen 2014 – Per Fugelli

Oslo legeforenings begrunnelse for å gi ham denne utmerkelsen er nettopp hans evne og vilje til å påvirke så vel kulturfaktoren som den politiske faktoren - ikke for hans meninger, men for hans meningers mot!
Bilde av Per Fugelli
Bilde av Per Fugelli. Foto: Colourbox.com

Fugelli fikk prisen på et arrangement i anledning Oslo legeforenings årsmøte. «Oslo legeforening tildeler Årets Oslo-lege til Per Fugelli: – ikke for hans meninger, men for hans meningers mot», heter det i begrunnelsen.

Fugelli parerte med å utnevne seg selv som ordlegen: – I det gamle Persia var det tre typer leger. Det var skjærelegen – kirurgen, urtelegen, – indremedisineren, og ordlegen.

Størst blant dem var ordlegen. Hvis dette var en anerkjennelse til
ordlegen blir jeg dobbelt glad, sa Fugelli.

Relativitetsteori

Per Fugelli er også kjent for «den samfunnsmedisinske relativitetsteori»: biologi ganger kultur ganger politikk opphøyd i 2. potens.
– Oslo legeforenings begrunnelse for å gi ham denne utmerkelsen er nettopp hans evne og vilje til å påvirke så vel kulturfaktoren som den politiske faktoren, heter det i begrunnelsen.

Per Fugelli (født 7. desember 1943) har etter endt utdannelse blant annet vært distriktslege på Værøy og Røst og i Porsanger. Han har tidligere vært professor i allmennmedisin ved Universitetet i Bergen og er fra 1992 professor i sosialmedisin ved Universitetet i Oslo.

Fugelli ble tildelt Karl Evangs pris i 2010 og Fritt Ords pris i 2013. Han
har utgitt en rekke bøker, blant annet «Døden, skal vi danse», basert på sine egne erfaringer som kreftpasient. Utmerkelsen Oslo-legen består av et koldnåls-litografi Nina Due og et reisestipend på kr. 10 000. Dette donerte prisvinneren til SOS barnebyer, nærmere bestemt en barneby i Mozambique. Les Fugellis essay «Med professor Good».