"Vårens vakreste eventyr"

Årsmøteseminaret 2019 ble et høydepunkt i foreningens årelange historie. Her følger en kort oppsummering etter helgen i Larkollen 6.til 7. april.
20190328_165427571_iOS

Fulltegnet seminar i februar er rekord. Det var gledelig å se at det medlemmene også stilte våkne og klare til Årsmøte lørdag formiddag. Åsmøter er jo gjerne ikke veldig spennende, men likevel et svært viktig formelt forum der styret kan formidle litt om tingenes tilstand og lokalforeningens aktivitet. Etter ønske fra fra medlemmene i tidligere årsmøter ble ikke årsmeldingen gjennomgått i detalj, men godkjent forløpende (vedlagt). Regnskap og budsjett ble gjennomgått slik seg hør og bør - her har vi noen planer til forbedring. Bruk av lokalforeningens midler vil for alltid måtte være et tema på Årsmøtene.

Karoline Lund, fastlege i Fredrikstad, ble valgt til ny leder og overtar stafettpinnen etter fratredende styreformann Jens Lind-Larsen fra 1. spetember 2019. Mirjam Kilen (Fastlege Aremark) ble gjenvalgt  og Morten Jacobsen (LIS SØHF) tiltrer som Årsmøtevalgte styrerepresentanter. Jakob Kirkebak (LIS Psykiatri) og Hanne Tolfsen (Fastege Fredrikstad) vara årsmøtevalgte.

Valgkomiteen 2019-21: Barbro Kvaal, Trond Vedeler og Morten Kase-Berg.

Vi avsluttet årsmøtet med tildeling av "Østfoldlegen 2019" til Petter Brelin, fastlege og mangeåring engasjert tillitsvalgt/leder av Norsk Forening for Allmennmedisin (NFA - allmennlegenes medisinskfaglige akse).

Østfoldlegen 2019 Petter Brelin

Overrasket ble også Jan-Otto Syvertsen med tildeling av "Østfold Legeforenings Ærespris" for sitt mangeårige arbeid og engasjement som lege, fagforeningsmann og politiker.

Østfold Legeforenings Ærespris Jan Otto Syvertsen

Årsmøteseminaret tok til etter en bedre lunsj langs østfoldkysten i Larkollen. Vi fikk en kort innledning til tema "Å navigere en båt med flere kapteiner - i opprørt hav. Hvordan skal leger samarbeide over faggrensene?" Sykehusdirektør SØHF Hege Gjessing, Rådmann Fredrikstad Kommune (Rådmenneske ifg henne selv) Nina Grønvold og HR-direktør i Yara Sigrid Noreide fikk hver sin innledning til debatten som handler om å se hverandre fra ulike ståsted og samarbeide på tvers  - om dialog, forståelse og innsikt i hverandres utgangspunkt. Om økonomiske og systemiske utfordringer som forplikter oss til bedre samhandling for gode pasientforløp. Det ble en fin debatt med mange innspill fra de fremmøtte medlemmene i salen.

Hyggelig ettermiddag m et litt kjølig drag i luften, opphold og flott sjøutsikt, spa og bading, bedre drikker m/u bobler bygget videre opp om den fine atmosfæren et slik arrangement skal ha. Vi møttes til en berde treretters i dertil egnet lokale og fikk noen avsluttende taler og humoristiske innlegg gjennom middagen.

Søndag formiddag var vi samlet fra 0930 til et strålende og oppfriskende kulturelt innslag før vifikk en flott presentasjon om kampanjen "Kloke Valg" presentert ved barneoverlege Ketil Størdal. Avslutningsvis samlet vi yrkesforeningene til litt drodling om aktuell tema.

Oppsummert en fantastisk helg med flotte kollega, fin nettverksbygging og et vel gjennomført arrangement.

Takker for respons på Questback som gir oss verdifulle tilbakemeldinger og tro på fremtidige arrangement.