Kursuken høst 2023

"25.-29. september skjedde det igjen, kurskomiteen i Rogaland legeforening arrangerte 4 kurs for skuelystne allmennleger og andre interesserte.

Med fokus på foredrag som kan nyttegjøres i allmennpraksis, startet uka med emnekurs om overvekt.  Det var et 2-dagers kurs med stor bredde i forelesernes bakgrunn; leder for Landsforeningen for overvektige, forskere, brukerrepresentanter, overleger fra gastrokirurgisk og endokrinologiske avdeling, samt psykiatrisk sykepleier og klinisk ernæringsfysiolog var med.  Forfatter Ole Petter Hjelle hadde også et engasjerende innlegg om Hjernetrim.

Dag 3 startet gynekologikurset. Det ble sparket i gang av fastlege og forsker Marianne Natvik, som blant annet er drivende interessert i å formidle kunnskap om overgangsalderen. Tenk at hun klarte å engasjere en fullsatt forelesningssal en hel dag! Dag 4 var det stort sett LISer og overleger fra gynekologisk på SUS som bidro med sin kunnskap om alt fra akutte gynekologiske problemstillinger til endometriose, inkontinens med mere, og også her var det stort engasjement fra foredragsholdere og tilhørere.

Parallelt med disse dagkursene ble det på kveldstid holdt emnekurs i nevrologi. Noen få hardbarka koffeininntakende tilskuere klarte å slå minst to fluer i et smekk, og fikk med seg dags-og kveldskurs samme dager. Her bidro formidlingsglade lokale allmennleger, og både LISer og overleger fra nevrologisk avdeling på SUS. Mye praktisk gjennomgang ga kjøtt på beina og god anledning til å stille spørsmål fra salen, samtidig som vi også fikk nyttig innblikk i alt fra behandling av hodepine og søvnlidelser til tema som ALS samt synsforstyrrelser.

På fredagen var det duket for kurset «Drift av legekontor; Normaltariffen». Kurset ble holdt i samarbeid med økonomiavdelingen i Den norske legeforeningen og Helfo. Kurset kostet 3400 kr+ kostpenger, og jeg ser for meg at det i prinsippet minst er selvbetalende grunnet god og riktig takstbruk som man blir utfordret i på kurset. På spørsmål om hva som ga mest nytteverdi, og hvor relevant tema var for spurte allmennleger var «alt» svaret som gikk mest igjen.

Lokalene på Clarion Energy Hotel huser opptil 70 tilskuere. I tillegg til nydelig servering både til lunsj og middag sørget hotellets konferanseanvarlige og kokker for at vi hele tiden hadde god tilgang på forfriskninger, snacks og mellommåltid.

Selv har jeg i skrivende stund allerede fått bruk for oppdatert kunnskap fra hvert av kursene, og det har vært nyttig å ha ny, faglig ballast med i sekken tilbake til fastlegekontoret.

Det sosiale rundt en setting som høstens kursuke er muligens det aller gjeveste jeg sitter igjen med etter å ha deltatt på samtlige kurs denne uken, og jeg kjenner på gleden over å ikke kun ha tilgang på nettkurs, men muligheten til å kunne møte på fysiske kurs.  Det å få hilse på nye og gamle kolleger fra Rogaland samt langveisfarende fra andre landsdeler, dele drøsen ved kaffemaskinen og samtaler med foredragsholdere er prikken over i´en etter en travel, kjekk og lærerik uke.

Vel møtt til neste kursuke!

Hilsen Marie Solli Slaattebræk, medlem i kurskomiteen