Når venners nærhet ikke har blitt en trussel

Nydelig «indian summer» - på nivå med det beste i utlandet, satte en perfekt ramme for årets Preikestolkurs «Mindfulness med fokus på spiseforstyrrelser». For, som en vis mann en gang skrev, «if you can’t be mindful there, you can’t be mindful anywhere». Temperaturer rundt 25 graderstreken (Celcius – itte no knussel), skyfri himmel, havblikk over Refsvatnet og knapt et vindpust er ikke daglig kost i september i Rogaland.

Den ene av to foredragsholdere, generalsekretær i ROS Norge Irene Kingswick, måtte dessverre kaste inn håndkleet på grunn av sykdom. Hennes makker Michael de Vibe tok imidlertid utfordringen på strak arm, og dekket også Kingswicks foredrag. Michael de Vibe, som har har mange års erfaring som blant annet fastlege, har faktisk også holdt foredrag om mindfulness (eller som han foretrekker – oppmerksomt nærvær) på Preikestolen for Rogaland Legeforening tidligere. Noen av kursdeltakerne var tilbake for andre gang, og noen av disse hadde visst vært mer minneverdige enn andre.

Kun 15 leger var påmeldt kurset, som ble holdt i den koselige peisestua i Preikestolhytta. En så liten gjeng åpner for gode diskusjoner og god stemning, både under kurset og under måltidene. Men, er det virkelig kun oss 15 av alle kolleger i Rogaland som har behov for mer oppmerksomt nærvær i livet vårt?

Tradisjonen tro, var det lagt inn en god pause på fredagen med valgfri fottur til Preikestolen. Mange turister fra det ganske utland var ute i samme ærend som oss, og mange gikk på den samme smellen med å dra på litt vel hardt i varmen. Aldri har jeg sett så mange bade i pyttene langs veien til Preikestolen.

Utsikten var platået var framifrå. Som et ekstra krydder kom det to tyske Airbus A400 flyvende i lav høyde like foran oss som hadde lunsj. Å manøvrere disse propellflyene gjennom Lysefjorden kan i aller høyeste grad være å anse som et mission impossible. Pilotene virker å være både observante og nærværende, og det hele forløp uten videre dramatikk.

Etter den varme turen ned fra platået møttes de fleste kursdeltakerne på stranden ved Refsvatnet, og om det ikke akkurat var krystallklart turkis vann, så var det i alle fall avkjølende.

Da vi dro hjem hver til vårt lørdag ettermiddag var nok alle enige om at det hadde vært en fin tur. Preikestolkurset har kommet for å bli. Noter dere allerede neste kurs 6.-7. september 2024 – da i klinisk kommunikasjon for viderekommende. Vi snakkes der!