Å forme fremtidens fastleger

En reportasje om fastlege Torstein Tjemsland, studentveiledning i praksis, og verdien av to unge hoder på legekontoret
Torstein Tjemsland, foto privat

«Jeg tror hovedmotivasjonen var å bli tvunget til å se på seg selv som lege.»

På Jørpeland i Ryfylke, omgitt av fjorder og fjell, sitter fastlege Torstein Tjemsland (35) med pasientlister, tilsynsoppgaver – og nå også studenter fra Vestlandslegen. Torstein har jobbet som fastlege siden 2020 og er snart ferdig spesialist i allmennmedisin. I tillegg til å være lege, er han familiefar med små barn og en travel hverdag. Likevel valgte han å åpne dørene for medisinstudenter i seks ukers praksis.

·        Det virket spennende, forteller han. – Jeg ville prøve det. Vi hadde ledige kontorer etter at en kollega sluttet, og studentene kunne bruke dem. Så da ble det naturlig å si ja.

To studenter, to kontorer – én veileder
Det var ikke bare én student som kom. Jørpeland legesenter tok imot to – et grep som krever litt mer, men også kan gi noe ekstra.

·        I starten delte de kontor, men etter hvert ønsket de selv å ha hvert sitt og ta imot egne pasienter. De fikk være selvstendige, men med støtte når det trengtes.

Forskning fra FRONESIS-prosjektet ved fagområdet for allmennmedisin i Bergen tyder på at det å ha to studenter samtidig kan gi synergistiske effekter: studentene lærer av hverandre, reflekterer mer, og utvikler både trygghet og kliniske ferdigheter raskere. Samtidig er det ikke uten utfordringer.

·        Det krevde god planlegging. Når begge tok imot pasienter samtidig, og jeg også hadde mine egne, ble det mange avbrytelser. Neste gang ville jeg nok hatt med en kollega som kunne dele veilederansvaret, sier han ærlig.

Fra observatør til kollega på prøve
Studentene startet forsiktig, med observasjon og enkle problemstillinger. Etter hvert fikk de egne pasienter, mer ansvar og kortere konsultasjonstid. Tjemsland leste gjennom notater, konfererte, og justerte når det trengtes. Med unntak av enkelte pasienter  vurdert som ekstra sårbare for behandlerbytte, fikk de prøve seg på en nokså uselektert pasientgruppe - med alt fra små sår til alvorlig sykdom.

·        De var flinke, tok gode vurderinger og skrev gode notater. De tenkte som leger.

Han forteller om episoder som sitter igjen:

·        En pasient kom inn med en spiker gjennom fingeren. Studentene lyste opp. For dem var det stas å få gjøre prosedyrer. Jeg husker entusiasmen – det smittet.

En mulighet til å se seg selv utenfra
For Torstein ble veilederrollen også en mulighet til egen utvikling.

·        Det var hovedmotivasjonen. Du må se på dine egne rutiner, forklare hvorfor du gjør det du gjør. Og så blir du mer bevisst på pasientkommunikasjonen. Studentene er nylig drillet i det – det løfter meg også.

Han opplevde også at pasientene var positive og tålmodige:

·        Det overrasket meg. Pasientene forstår at leger må lære, og de støtter det. Det ga meg ny ydmykhet overfor både pasientene og rollen vår.

Fremtidens fastleger formes nå
Tjemsland mener seksukerspraksisen er viktig – både for rekruttering og for å gi studentene et realistisk bilde av allmennpraksis:

·        De får se variasjonen: fra enkle sår til komplekse psykiatriske vurderinger. Og så får de oppleve at man kan være fastlege på mange måter. Jeg jobber redusert nå som jeg har små barn. Det går fint. Allmennmedisin har plass til ulike liv og stiler.

·        Bare prøv!

Hva vil han si til fastleger som vurderer å ta imot studenter, men er i tvil?

·        Prøv! Det anbefales. Lag god plan, sett av tid de første ukene. Det gir mye tilbake. Studentene er nysgjerrige og faglig oppvakte – det er inspirerende å ha dem der.

Vestlandslegen trenger flere veiledere
Vestlandslegen vokser – og med det øker behovet for veiledere i hele regionen. Fra 2026 trengs det minst 16 praksisplasser for sjetteårsstudentene som går i Stavanger, og tallet dobles innen få år. Der er ikke noe formelt krav om at veileder må være spesialist i allmennmedisin. Tvert imot har UiB gjennom flere år gode erfaringer med å bruke allmennleger under utdanning som veiledere. Det er ønskelig at også ALIS veileder studenter. Studentene får da god veiledning av en som fortsatt erindrer studentlivet, og ALIS har selv nytte av å veilede – som del av sin spesialisering.

Som veileder får du:

·        Dekket praksisveilederkurs

·        Honorar for 30 undervisningsdager

·        Kurspoeng som teller i spesialistutdanningen

·        Tilgang til UiBs ressurser og akademisk praksisskilt

Vil du være med å utdanne fremtidens fastleger?
Ta kontakt med:
Svein Kjosavik
svein.reidar.kjosavik@sus.no
904 14 252