Pest, galskap og fattigdom i Trondheims bybilde

NB!! ARRANGEMENTET ER FULLTEGNET!!!

For å stå på venteliste send mail til: bente.gronnesby@st-legeforening.no

Sør-Trøndelag legeforening inviterer til medisinsk byvandring!
Hus i by

På grunn av gledelig stor påmelding har vi utvidet tilbudet, slik at vi også har byvandring onsdag den 26. august, fremdeles noen få ledige plasser!

Den 12. mars mistet vi alle uskylden, vi som er vokst opp i fredstid, vokst opp uten de store farene som lurer.
Covid19 pandemien satte plutselig sitt preg på tilværelsen for oss alle.
Et lite virus uten kjent medikamentell behandling for eller vaksine mot. Et lite land stengte ned for å kontrollere smittespredningen. Frykten for å miste kontroll var stor. Historien har mange skrekkens eksempler vi kan se til.

Kopper, lepra, pest og spanskesyken - Pandemier, epidemier og globale sykdomsutbrudd har preget verden og byen vår også i tidligere tider.
I kronikken "Pokker ta deg pest" skriver Daniel Johansen om en hverdag vi alle kan prise oss lykkelig for at vi ikke overvar.
"Da byllepesten avla Trondheim sin siste visitt i 1629, døde 978 av byens om lag 3000 innbyggere. På 1700-tallet drev epidemier inn og ut av byen vår som Nidelva følger flo og fjære. Byen ble så hardt angrepet av difteri i 1820-årene at sykdommen fikk navnet "Trondhjemsk halsesyke".

Vil du høre mere sa du?

Du er herved invitert som vårt medlem til en medisinsk byvandring i Trondheim med samme Daniel Johansen! Daniel har PhD i kunsthistorie, er aktiv samfunnsdebattant og en underholdende og kunnskapsrik historieforteller.
Han vil formidle historier om pest, galskap og fattigdom i gamle Trondheims bybilde.

Dato/tid: Tirsdag 25.  og onsdag 26. august kl. 1830 - Oppmøte Nidarosdomen v/Vestfrontplassen

Vi avslutter byvandringen på Justismuseet med lett servering
ca. kl. 20.00

Det er bindende påmelding til arrangementet.

Vi har et maks. antall på 60 personer, så her er det først til mølla :)

Velkommen!