Vellykket medlemsmøte "Stakkars liten, syk og sliten"

Sør Trøndelag legeforening satset friskt og tidlig inn i 2020 med å invitere våre medlemmer til bokbad og etterfølgende debatt; Stakkars liten, syk og sliten – sykeliggjør vi en hel generasjon unge mennesker?
Medlemsmøte januar 2020
Fra venstre: Svein Kristian Øverland, Nina Lykke, Tone Sofie Aglen, Tor Magne Johnsen, Solveig Klæbo Reitan og Lindy Jarosch-von Schweder. Foto: Nina Hagen

Tone Sofie Aglen tidligere kommentator i Adresseavisen nå VG bokbadet forfatter Nina Lykke som har hatt stor kommersiell suksess med den kritikerroste romanen «Full spredning» som forøvrig ble tilkjent den prestisjefylte Brageprisen i kategorien skjønnlitteratur på tampen av fjoråret.

Nina Lykke åpner med høytlesning av romanen og gir møtets anslag -
«Ingen kjenner understrømmen i befolkningen så godt som en fastlege. Jeg har vært gjennom alt sammen, glutenfritt, laktosefritt, sukkerfritt; annenhver overskrift i avisene og på nettet får friske mennesker til å tro at hvis de bare slutter å spise brød eller ost, vil alt falle på plass. De middelaldrende forstår ikke hvorfor de er så trette hele tiden. Det er fordi du begynner å bli gammel, forteller jeg dem, men de tror at dette med aldring ikke gjelder dem, slik de tror at dette med døden ikke gjelder dem. At det kommer til å gjøres et unntak i deres tilfelle»

Skarp og presis samfunnssatire, sarkasme og ironiske skråblikk på velferdssamfunnet Norge, hvor handlingen og persongalleri er spunnet rundt fastlege Elin når midtlivskrisen slår inn.
Det harseleres og karikeres, men kles dette ned så er det så absolutt gjenkjennbare trekk for legene i salen.
Mange er vi friske, men vi har alle våre feil og mangler som mennesker, at det at vi gjør vårt beste - det er ikke godt nok lengre.
Vi skal liksom lykkes i alt, klare alt, være flinke i alt. Presset er stort - må det være sånn?

Videre fulgte debatt, stødig ledet av Solveig Klæboe Reitan, spesialist i psykiatri med doktorgrad i immunologi.
Panelet besto av Aglen og Lykke i tillegg til Tor Magne Johnsen, spesialist i allmennmedisin og fastlege samt Svein Kristian Øverland, spesialist innen barne- og ungdomspsykologi og rettspsykologi.

Det ble stilt spørsmål om barn og unges psykiske helse, har vi gjort de skjøre?
Barneoppdragelse i dagens samfunn. At vi er for forsiktige, tillater vi adferd vi ikke burde. Bør vi voksne i større grad tørre å være kjipe? Sette tydeligere grenser?
Sosiale media og deres betydning ble berørt.
Tidligere var vi med på aktiviteter fordi vi ville, i dag er vi og ungene våre med på alt. Fordi vi vil, eller er det at vi føler at vi må? For å se bra ut? For å være vellykket? Fordi det er mulig? Er det dette som bidrar til at vi føler oss slitne, gjør oss syke, bidrar til stress?

Over 150 fremmøtte, engasjement og innspill fra salen og livlige diskusjoner i pausen vitnet om et tema som engasjerte.
Takk til Tone Sofie, Nina, Solveig, Tor Magne og Svein Kristian og alle våre medlemmer som tok turen denne kvelden.

Styret