Behandling av pasienter med flere diagnoser

Sør-Trøndelag legeforening mottok en henvendelse fra Eldrerådet i Trøndelag som vi har svart på.

Vi ønsker å bidra til høy kvalitet i helsetjenesten der pasientsikkerheten er godt ivaretatt. Vi ønsker at tilbudene oppleves helhetlig og ikke fragmentert, at vi både samarbeider og kommuniserer godt med pasienter og brukere og oss imellom.

Samtidig håper vi at helse som tema får god oppmerksomhet under årets Stortingsvalgkamp.
Eldre i aktivitet

Svar på henvendelsen fra eldrerådet i Trøndelag.

Sør-Trøndelag legeforening (STLF) har diskutert henvendelsen i styremøte 14. juni 2021 og ønsker å gi dere en tilbakemelding. STLF er legeforeningens lokalforening i opptaksområde St. Olavs Hospital og våre medlemmer er bl.a. fastleger, leger på sykehus og i kommune, forskere og studenter. Spørsmålene som stilles er relevante å diskutere med våre medlemmer. Ettersom vi er en interesseorganisasjon for leger, er det viktig at spørsmålene også sendes til ledelsen i både primær og spesialisthelsetjenesten.

Det er betimelige ønsker og spørsmål som dere skisserer i brevet. STLF ønsker at pasienter og pårørende skal møte en helsetjeneste som er både er av høy kvalitet og samtidig er helhetlig. Vi forstår frustrasjonen dersom det ikke oppleves slik.

«Hvordan kan rutiner legges opp slik at pasienten i hovedsak kan få utført flere undersøkelser samtidig når man først er i helsevesenets hender? Felles helhetlig plan?»

I mange tilfeller vil det være hensiktsmessig å samle nødvendige undersøkelser innenfor et begrenset tidsrom. Dette gjøres allerede i stor grad gjennom pakkeforløp ved kreftsykdom eller ved pre-operativ poliklinikk f.eks. ved planlagte leddproteser.
I andre sammenhenger er dette ikke gjennomførbart f.eks. der to prosedyrer tidsmessig kan tas samme dag, men der belastningen ved prosedyrene totalt vil være for stor uten dagers pause imellom. Uansett kan dette sikkert bedres på flere områder og det er noe vi ønsker å bidra med. Vi vil ta dette opp i aktuelle fora med våre medlemmer.

«Forbedre informasjonen til pasienten når brev til andre instanser blir sendt? Dette oppleves som en stor mangel og frustrasjon. Hvem har ansvar for denne info?
Brev til pasienten skal være på godt og forståelig språk slik at det kan bli forstått av mottaker, subsidiert må det oversettes og tilpasses pasientens forutsetninger.»

Vi ønsker at informasjonen som pasienter/brukere får skal være god, lett forståelig og koordinert. Vi forstår at det ikke alltid er slik i dag og vi håper dette bedres betraktelig når Helseplattformen tas i bruk neste år (vårt felles journalsystem mellom primær og spesialisthelsetjenesten). Vi vil ta dette opp i aktuelle fora med våre medlemmer.

«Ikke alle har IKT tilgang, dermed må opplysningene til pasienten sikres mottatt»

Det er svært viktig at pasienten mottar informasjon. Vi håper samtidig at alle pasienter vil få mulighet for IKT tilgang.

«Transport til/fra sykehus ol. MÅ tilrettelegges slik at reisen ikke blir en tilleggs belastning, grunnet mange timers reise. Hvem kan overprøve legens rekvisisjon, med hensyn til forsvarlig skyss?»

Vi er enige i at det er viktig å legge til rette for god transport for pasienter/brukere. Støtte til transport til behandlingssted er nødvendig for å sikre lik tilgang til spesialiserte helsetjenester uavhengig av geografisk bosted. Vi oppfatter det slik at det er politisk bestemt at dette begrenses til støtte til offentlig transport til behandlingssted, men at det er rom for at støtte til annen transport kan innvilges for den som av helsemessige årsaker ikke kan benytte offentlig transport.

Vi ønsker å bidra til høy kvalitet i helsetjenesten der pasientsikkerheten er godt ivaretatt. Vi ønsker at tilbudene oppleves helhetlig og ikke fragmentert, at vi både samarbeider og kommuniserer godt med dere og oss imellom. Vi håper at helse som tema får god oppmerksomhet under årets Stortingsvalgkamp.

Mvh Lindy Jarosch-von Schweder
Leder i Sør-Trøndelag legeforening