Stort behov for informasjon fra Helse Midt-Norge om Helseplattformen

Dette brevet ble sendt fra Den Norske Legeforening til Helse Midt-Norge v/direktør Stig Slørdal 20. desember 2022.
Bilde av bokstaven I. Illustrasjon: Colourbox.com

Stort behov for informasjon fra Helse Midt-Norge om Helseplattformen

Legeforeningen tar kontakt på vegne av våre tillitsvalgte ved St. Olavs. Det er en stadig og sterkt økende uro blant de ansatte ved helseforetaket, og også ellers i regionen. Våre medlemmer opplever
at de ikke får tilstrekkelig informasjon om situasjonen knyttet til innføringen av Helseplattformen og om driftssituasjonen. Usikkerhet og manglende informasjon utgjør en unødvendig tilleggsbelastning
når legene samtidig står i en fryktelig krevende arbeidssituasjon.

I denne situasjonen mener vi at Helse Midt-Norge er nødt til å imøtekomme informasjonsbehovet hos de ansatte i helseforetakene. Det er nødvendig at Helse Midt-Norge går ut med sine vurderinger
av driftssituasjonen, herunder vurderinger av forsvarlighet og pasientsikkerhet.

Det er videre særlig to spørsmål som våre medlemmer stiller, og som vi anser at det er Helse Midt-Norge som må svare ut:

1. Er det et reelt alternativ å gå tilbake til Doculive ved St. Olavs, enten som en midlertidig løsning inntil feil i Helseplattformen er rettet, eller som en varig løsning.
  2. Hva skal til for at Helse Midt-Norge skal vedta å stanse videre innføringsprosess i regionen?

Det etterspørres fra våre medlemmer en begrunnelse for hvorfor denne avgjørelsen ikke er tatt, gitt situasjonen ved St. Olavs.

I den krevende situasjonen legene nå står i, er det avgjørende at det praktiseres en åpenhet rundt situasjonen og hvilke vurderinger som gjøres. Det er ledelsen i Helse Midt-Norge som sitter på
ansvaret for de beslutninger som tas og som har den nødvendige informasjonen for å svare ut slike spørsmål. Det haster at informasjonen kommer ut.

Den norske legeforening

Anne-Karin Rime
President

Svar på brevet fra Helse Midt-Norge finner dere som vedlegg på denne siden