Referat fra møte i Regionutvalg Midt-Norge, 5. mai 2021

Tid: 5. mai 2021 kl. 11.00-15.10
Møte med Helse Midt Norge (HMN) 13.30-15.00
Sted:    Møtet ble avholdt digitalt på Teams

Tilstede: Bjørn Buan (leder RU/LSA), Lindy Jarosch-von Schweder (leder Sør-Trøndelag Legeforening /konserntillitsvalgt), Dragan Zerajic (leder Nord-Trøndelag legeforening), Ingunn R. Innerdal (leder Møre og Romsdal), Eigil Sandvik (AF), Anders Prestmo (PSL), Jens Olaf Kleinau (Of), Erik Kjetså (Ylf),
Bente Grønnesby (organisasjonssekretær)
Forfall: Marius Widerøe (LVS), Hilde Myren (Namf), Casper Faye (Nmf)

1/2021: Status i foreningene
Ylf: Kurs og etterslep av utdanning opptar Ylf. Det er usikkerhet om hvordan dette skal gjennomføres, og hva som er Regionalt  Utdanningssenter (RegUt) sin rolle i dette.
Integrasjon, forskning og utdanning opp mot NTNU i Ålesund og Trondheim er også en sak som Ylf er opptatt av.
MRLF: Det har kun vært digitale styremøter i MRLF, men det planlegges for at årsmøte blir avholdt fysisk i Ålesund etter sommeren.  I den forbindelse planelgges et seminar med 4 tema: Legehverdag, Samhandling, Nytt sykehus, «Hvordan ivareta seg selv» - foredrag med leder fra Villa Sana.
Involvering og forberedelser mot Helseplattformen tar mye tid.
Det har vært avholdt et kurs i Rus og psykiatri med fysisk oppmøte – 42 deltagere.
AF: Det er fortsatt krise i fastlegekorpset. Antall ledige hjemler har økt med 50% det siste året, og 150.000 i Norge er uten fastlege.
Det behøves 4-5 milliarder kr. i friske midler for å opprettholde en god fastlegeordning. Forestående Landsstyremøte imøtesees med forventning. Likeså den helsepolitiske utvikling etter stortingsvalget, også med utgangspunkt i signaler fra de helsepolitiske talskvinner fra dagens opposisjonspartier Ap og Sp.
AF er også opptatt av Helseplattformen og samhandling, og avventer fortsatt bedre avklaring av de mulige gevinster for fastlegene ved denne løsningen.
LSA: Samfunnsmedisinen og kommuneoverlegefunksjonen har fått vist seg fram på en positiv måte under pandemien og foreningens posisjon bør være styrket mht forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår en periode framover.
STLF: Styremøtene i STL har vært avholdt digitalt. Årsmøte planlegges også digitalt, og avholdes 26. mai. I forkant av årsmøtet skal major Jens W. Klüver fra 330 skvadronen holde et innlegg med tema; Redningshelikoptertjenesten nå og inn i fremtiden.
Kurskomitéen jobber svært godt, og kursene er en viktig inntektskilde for foreningen, men har dels konkurranse fra bl.a. Oppdalsuka og Nidarosfondet.
Det uttrykkes bekymring i forhold til Barne- og ungdomspsykiatrien, både i forhold til rekruttering og antall hevendelser.
De har vært spørsmål om honorarsatser i forhold til møtegodtgjørelse utenfor arbeidstid. Denne er på kr. 870,- pr. møte (andre foreninger benytter samme takst). Det har også vært spørsmål vedr. kurslederhonorar, og om samme sats skal benyttes på dagtid som på kveldstid.
Det har vært en betydelig økning i antall henvendelser til kollegastøtteordningen (ca. 4 ganger høyere enn i tidligere år). Det er spesielt mange henvendelser fra yngre leger. Kan det være aktuelt med en mentorordning?
Temaet følges opp i RU-møtene fremover.
PSL: Det har blitt utarbeidet samarbeidsavtaler mellom HMN og alle avtalespesialister.
Det planlegges et pilotprosjekt; alle henvisninger til psykiatrien skal gå via ett felles henvisningsmottak
Helseplattformen: PSL har dialog med HMN og har en direkte linje inn mot Helseplattformen i samråd med DNLF sentralt avd. Jus og arbeidsliv (JA-avdelingen).
Of: Det har vært avholdt landsrådsmøte. Det forberedes til lønnsforhandlinger.
Antall henvendelser øker i barne- og ungdomspsykiatri, og dette er      bekymringsfullt.
NTLF: det er stort engasjement i styret i NTLF. Det har vært et krevende år så  langt, med høyt arbeidspress arbeid lokalt - strategisk arbeid både i forhold til politikere og andre involverte.
Foreningen har mål om å være en viktig strategisk partner overfor omgivelsene, både faglig, administrativt og politisk.
Også i Nord-Trøndelag er det bekymring rundt fastlegeordningen og arbeidet  for å rekruttere og stabilisere.
Kollegastøtteordningen har registrert en markant økning i antall henvendelser; 75% økning i forhold til tidligere år.
NTLF har en nå fast representant i Helsefellesskapet i Helse Nord-Trøndelag.
Kurskomitéen i NTLF har avholdt klinisk emnekurs i Geriatri på Zoom med 52 deltagere.
Sak til et senere RU-møte: regnefeil i helseforetaksmodellen, Magnussen II

2/2021: Helsepolitisk seminar mars 2021
Det var enighet om at seminaret var vellykket, både faglig og teknisk, også innenfor den digitale rammen som gjaldt for årets seminar. Det lyktes å få til god dialog omkring de utvalgte temaene også denne gangen.
Seminarserien har opparbeidet en posisjon som ettertraktet møteplass for tillitsvalgte og helseledere. Det framkom informasjon om at enkelte personer utenom målgruppen også deltok.
I fortsettelsen bør vi styrke kontroll og tilrettelegging for å nå den ønskede deltakergruppen med gjennomgang av                              invitasjonslisten. Vi ønsker å beholde og videreutvikle arenaen som en strategisk møteplass for god meningsutveksling mellom tillitsvalgte og arbeidsgiversiden ved å bruke tid på deltakerlisten.

3/2021: Forberede saker til dialogmøtet med HMN

4/2021: Evtentuelt/om tid: RU sitt videre arbeid
Hva bør RU gjøre mer av, og mindre av fremover?
Saken ble utsatt til et senere møte.

5/2021: Dialogmøte med HMN:
Tilstede fra HMN: Stig Slørdahl, Trond Håvard Eidet og Bjørn Gustafsson.

1) Evaluering av Helsepolitisk seminar 2021, neste seminar
Det er et godt samarbeid mellom HMN og RU om den helsepolitiske seminarrekken. Årets seminare var godt organisert med god møteledelse, spennende tema og gode foredragsholdere. Digitale løsninger fungerte veldig bra.

2) Arbeidsmiljø
- Under pandemien: Status/plan for vaksinering av helsepersonell i sykehus
Ca. 50% av de som har pasientkontakt er nå vaksinert i region Midt.
Vaksineringen er kommunenes sitt ansvar, men foretaksledelsen og RU var enige om at tildelingen av vaksiner til helsepersonell i sykehus har vært alt for svak, sammenlignet med helsepersonell i kommunene. HMN har påpekt dette overfor sentrale helsemyndigheter og FHI uten ønsket respons. Det ble påpekt at styrket vaksinasjonsgrad kan få betydning for avvikling av sommerferien.

- OU-prosesser før Helseplattformen: hvor blir de av?
Innledning HMN/Helseplattformen
Saken utsatt til et senere møte

3) Helsefellesskapsmodellen
Hvilke forventninger stilles til bidrag og omstilling for legene?
Helsefellesskapsmodellen skal i første rekke utvikle samarbeidet mellom sykehus, kommunehelsetjeneste og fastleger. Det skal om kort tid etableres et nasjonalt nettverk mellom avtalefellesskapene koordinert av Helsedirektoratet. Fra HMN skal Kristian Onarheim følge dette arbeidet. Fastlegenes plass i dette nettverket er foreløpig uklart.

Dragan Zerajic, leder i NTLF understrekte at fastlegerepresentanter i helsefellesskapetets møtestrukturer bør være foreningsvalgte og ikke tilfeldig valgt ut. NTLF har fra sin side nå valgt hvem som skal være medlem både i PSU og ASU. Rekruttering og stabilisering av primærhelsetjenesten er viktig, og da er sammensetningen av helsefellesskap av stor betydning.

Spesialisthelsetjenesten er helt avhengig av et stabilt og kompetent fastlegekorps med tilstrekkelig kapasitet for å begrense bruken av spesialisttjenestene og for å få til gode pasientforløp.
Det ble reist spørsmål om HMN kan bidra til å gjøre «Levanger-modellen» for fastlegeavtaler mer gjeldende for hele region Midt for å styrke rekrutteringen til fastlegekorpset.

Foretaksledelsen og RU Midt deler bekymringen om fastlegekrisen. Krisen vil ikke kunne bli løst på kort sikt gjennom regjeringens seneste tiltakspakke. I den grad faglig og administrativt samarbeid i Midt-Norge kan innrettes ytterligere for å snu utviklingen på fastlegesituasjonen i regionen bør det prøves ut. Helsefellesskapsmodellen bør kunne inngå blant arenaer for videreutvikling av slikt samarbeid, ref. Bjørn Buan, leder i RU.
HMN understrekte betydningen av at kommunene involverer seg ytterligere i å finne løsninger på fastlegekrisen. Per i dag er Helsefellesskapene en arena for sykehus og kommuner, nå supplert med fastleger. Det begrenser HMN sine virkemidler innenfor modellen.

4) PSL: Forberedte spørsmål fra tillitsvalgte
Om avtaleregime for avtalespesialister (scroll ned for å lese underlag for saken)

HMN v/Bjørn Gustafsson:
Det har vært et ønske fra St. Olav om å benytte flere private aktører da antall henvisninger øker. Dette har fått effekter som kan være vanskelig å håndtere.
HMN har i år fått tildelt 34 millioner ekstra øremerket private tjenester – disse midlene kan kun benyttes til dette formålet.

HMN og RU er enige om at det er viktig med dialog rundt dette temaet også på møter fremover.

5) Status spesialistutdanningen inkl. ALIS
Er kapasitet i samsvar med behov i årene framover, og er kvaliteten   tilfredsstillende?
Trond Håvard Eidet presenterte «Status spesialistutdanning inklusive ALIS» - presentasjonen følger vedlagt dette referatet.
Det har blitt lagt ned mye arbeid i å få digitalisert LIS-kurs og så langt har 753 LiS gjennomført sine kurs. Det er meget gode tilbakemeldinger på evaluering av digitale kurs, og det er god koordinering på tvers av regionene.
ALIS: RegUt i HMN har fått mandat fra regionalt samhandlingsnettverk til å  lede en regional arbeidsgruppe for erfaringsutveksling og koordinering.
Gruppen foreslås sammensatt med HF-representanter, foretakstillitsvalgt, statsforvaltere, ALIS-kontor i Trondheim og Allmennlegeforeningen.
Arbeidsgruppen skal gjennomgå avtaler mellom HF og kommuner, kartlegge behov og vurdere opprettelse av  gjennomstrømmingsstillinger.
Foreslått første leveranse er januar 2022. Du kan lese mere om dette i  vedlegget som følger referatet.

RU v/Ylf ser det er gjort en god innsats for å opprettholde kurs under    pandemien, men det er fortsatt et stort etterslep.
HMN jobber med å finne den kritiske delen av etterslepet slik at det viktigste kommer først, f.eks. Administrasjonskurset. Det er også viktig å sikre en god variasjon mellom fysiske og digitale kurs.
Det erkjennes at det er en utfordring å ivareta behovet for mengdetrening, og trening med simulering skal styrkes.
Det vil kunne oppleves som utfordrende for å ha et stort etterslep på spesialist-    og etterutdanning samtidig som Helseplattformen skal implementeres i 2022.

6) Tidspunkt neste møte
Det foreslås et nytt møte ca. medio oktober

Vedlegg til sak 4/2021: Mottatt brev fra PSL v/Anders Prestmo:

PSL ønsker å få tilbakemelding fra Helse Midt-Norge i forhold til vurderingene bak ny runde anbud til helprivate aktører som Aleris og Medicus.

Siden 2017 har saken om anbud på gastroenterologiske undersøkelser vært tatt opp i samarbeidsutvalg. Anbud uten volumbegrensning innenfor gasto- og colonoskopi har vanskeliggjort driften for våre gastroenterologer som har ledig kapasitet. Uten diskusjon er nå tilbudet utvidet ytterligere. Kostnadene ved å ta dette på Aleris/Medicus belastes i sin helhet Helse Midt-Norge/St Olav, mens kostnaden med å ta det i avtalepraksis belastes Helfo. Ifølge St Olavs Hospital v/Tom Martinsen er prosessen styrt fra Helse Midt imot St Olavs ønsker.

Det er fra før anbud radiologi (uproblematisk) og ØNH. Anbudet er nå utvidet i ØNH til å omfatte nye prosedyrer (tonsilektomi, adenotomi) som i praksis vil gjøre det vanskelig å opprettholde kirurgisk virksomhet i avtalepraksis for dette pga mangel volum. Ståle Nordgård, St Olav anfører at de ikke har bedt om dette, men tvert imot frarådet det da kapasitet var tilstrekkelig, og at dette nye tilbudet vil vanskeliggjøre utdanning og opprettholdelse av ØNH-aktivitet Røros. Det samme er anført av Tom Julsrud i Namsos. Kostnaden ved å gjøre prosedyren på Aleris kontra i praksis påfører St Olav en betydelig ekstrautgift.

Det blir også et nytt tilbud i urologi, men vår urolog angir per i dag ikke problemer med overkapasitet.

Hvorfor velger Helse Midt-Norge å ta en ekstrakostnad for å lage tilbud som underminerer tjenester Helse Midt-Norge allerede betaler for? Hvem har ansvaret for denne beslutningen?

For PSL
Anders Prestmo

-------------------------------------

Møtet ble hevet kl. 15.10.