Referat fra møte i Regionutvalg Midt-Norge, 12. januar 2022

Tid: 12.01.2022 kl. 09.00

Sted: Teams

Tilstede: Dragan Zerajic (leder RU/leder Nord-Trøndelag legeforening/AF), Lindy Jarosch-von Schweder (leder Sør-Trøndelag Legeforening / konserntillitsvalgt), Ingunn R. Innerdal (leder MRLF), Eigil Sandvik (AF), Tone Dorthe Sletten (PSL), Tobias Solli Iveland (Ylf), Jørund Resell (Namf), Bjarne Austad (LVS), Ingvild Høymork (vara Nmf), Bente Grønnesby (organisasjonssekretær)
Forfall: Jens Olaf Kleinau (Of), Bjørn Buan (LSA)

1/2022: Godkjenning av innkalling og agenda
Vedtak: Innkalling og agenda ble godkjent

2/2022: Godkjenning av referat fra RU-møte 27. oktober 2021
Vedtak: Referatet ble godkjent

3/2022: Status i foreningene
God orientering om aktuelle saker og status i foreningene

4/2022: Helsepolitisk seminar
- ny dato: onsdag 2. November 2022 kl. 10-16
Forslag til program:
- Helseplattformen
- Psykisk helse og rus
- Forskning og innovasjon
- Samhandling
- Hva ønsker vi med avtalespesialistene?
- Fastlegeordningen – hvor er vi nå?

Det er viktig å understreke at vi ønsker å forsterke vår tilknytning til fagmiljøet på NTNU, være en sterk fagforening og være «tett på» de regionale helseforetakene og Helse Midt-Norge.

5/2022: Utviklingsplaner for RU
Leder i helsepolitisk avdeling Gorm Hoel deltok fra DNLF.
God diskusjon rundt RU Midt-Norge sitt ønske om å utvide sitt domene sammen med DNLF sentralt og forsterke denne aksen. Opprette gode rutiner og arbeidsmetodikk for å sikre en bærekraftig utvikling i region Midt.

Vi konstaterer at det er et behov for at RU Midt-Norge har en ledende rolle i alle helsepolitiske spørsmål i regionen, ref. Helseplattformen og fastlegeordningen. Vårt ønske er å fremme legeforeningens politikk, ta vare på medlemmer, samhandle og dedikere fordeler som flere ansatte kan ha nytte av.

Legeforeningen ser et betydelig potensial i samarbeid mellom sekretariat, lokalforeninger og RU.

Det enes om at vi ønsker å oppnå en felles plattform med tillitsbasert dialog bestående av 3-4 møter pr. år. Det presiseres for sekretariatet at det er av gjensidig interesse om å være fysisk tilstede på møtene med Helse Midt-Norge. Dette for å bygge legitimitet, sikre kontinuitet og sørge for at DNLF sin politikk føres på best mulig måte. Det understrekes at det ønskes en mer strømlinjeformet dialog, samtidig som en skal fortsette med den uvurderlige nære kontakten. RU mener at en slik struktur i fremtiden skal sørge for at vi blir hørt i lokale saker.

Arbeidsdokumentet (videreutvikling av Regionsutvalget) utarbeidet av Bjørn Buan (se nederst i referatet) ble gjennomgått på møtet og det ble betegnet som et historisk dokument i så måte.

Gorm Hoel kommer med innspill til brevet som deretter skal sendes til sentralstyret.

Dersom RU skal være en uavhengig medlems- og faglig instans som skal håndtere alle helsepolitiske spørsmål i regionen er det helt essensielt å få på plass hjelpeapparatet med blant annet Juridisk avdeling (JA), Lege-TV og helsepolitisk avdeling. Kontinuitet i dette arbeidet er viktig!
Jurister, samfunnspolitiker og media, og en som kan hjelpe i forhandlinger som kan hjelpe å fronte saker i region Midt slik at vi blir litt synlig i medlemsmassen.

Dragan tar kontakt med Regionutvalg Nord-Norge og Regionutvalg Vest slik at vi sammen kan forberede en sak/et brev som kan sendes og behandles på landsstyremøtenivå.
Sekretariatet deltar på alle møter i regionsutvalg Sør-Øst (3-4 møter i året) og av og til gis det også innspill til dagsorden.
Dersom de svekker lokalforeningens økonomi så svekker dette yrkesforeningene sitt engasjement ref. at lokalforeningen betaler praksiskompensasjon.

6/2022: Psykisk helsevern
Orienteringssak Klinikk for psykisk helsevern og rus, Helse Møre og Romsdal HF: v/Ingunn R. Innerdal.
Innerdal informerte om status i Klinikk for psykisk helsevern og rus, Helse Møre og Romsdal HF. Reduserte budsjett og manglende satsing på psykisk helsevern over år, har ført til nedbygging av sengeplasser. Resultatet er mangelfullt tilbud til de alvorligst psykisk syke.
Møre og Romsdal har også et rekordhøyt antall pasienter på dom til tvungent psykisk helsevern.
Utviklingsplanarbeid i klinikken er igangsatt, men det er nødvendig med betydelig satsning for å bedre tilbud for de alvorligst psykisk syke og dekke opp for stor økning i antall henvisninger også til psykiatriske poliklinikker. Samtidig er det stor mangel på psykiatere, i Møre og Romsdal, men også i landet forøvrig.
En reell satsning er nødvendig, og det knyttes spenning til betydning av ny regjering og nytt oppdragsdokument med satsning på psykisk helsevern og rusbehandling.

7/2022: Avtalespesialister (PSL)
- ansettelser og hjemler, generell arbeidsgiverpolitikk i helseforetakene
Tone Dorthe Sletten forbereder en landsstyresak; viktigheten av av SPOL stiller opp når lokalforeninger behøver bistand (ref. sak fra Stjørdal, møte Nord-Trøndelag legeforening, kommuneledelse vedr. fastlegesituasjon).

8/2022: Allmennlegeforeningen
144.000 er uten fastlege. Stor arbeidsbelastning over lang tid. Mange velger seg bort fra yrket.
Fastlegeordningen sikrer lik helsetjeneste for alle, og det er viktig å  synliggjøre for alle hvilke konsekvenser det har for pasientene om ordningen avvikles.

9/2022: Eventuelt
- det sendes en blomsterhilse til kommuneoverlege Tove Røsstad som er kåret til årets trønder av Adresseavisen